ΤΕΧΝΕΣΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η Δήμητρα Μπαμπαδήμα το ζει στα «Άκρα»

Δύο άκρα, δύο εκ διαμέτρου διαφορετικοί χαρακτήρες, ένα ντοκιμαντέρ για την αποτυχία και την επιτυχία, την εσωτερική δύναμη και θέληση.

Η Δήμητρα Μπαμπαδήμα το ζει στα «Άκρα»

Τον Οκτώβριο του 2018 o υπεραθλητής Σπύρος Χρυσικόπουλος πέφτει στη θάλασσα για να διανύσει 140 χιλιόμετρα κολυμπώντας. Όνειρό του, να μπει το ακριτικό Καστελόριζο, το ανατολικότερο νησί της Ευρώπης, ξανά στον ελληνικό χάρτη. Ένα συναρπαστικό ταξίδι που ακροβατεί διαρκώς ανάμεσα στην επιτυχία και την αποτυχία.

Μια αλληλουχία φιλοσοφικών ρήσεων και μηνυμάτων "Συντροφεύει" τον Σπύρο στο τόλμημα του, μέσα από την εμβληματική μορφή και κυρίως τον καθαρό λόγο του εικαστικού Αλέξανδρου Ζυγούρη.

Μετά τα "10 Minutes" και "H20: 2 parts heart, 1 part obsession", η σκηνοθέτης Δήμητρα Μπαμπαδήμα επιστρέφει στο υγρό στοιχείο με το ντοκιμαντέρ «Άκρα», όχι για να μας πει «σκάσε και κολύμπα», αλλά για να μας παρακινήσει να κατακτήσουμε τις δικές μας μικρές η μεγάλες κορυφές.



Και εν μέσω προβολής της ταινίας στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης, βρήκε χρόνο να απαντήσει σε ερωτήσεις για άκρα, δυσκολίες και ντοκιμαντέρ εν Ελλάδι. 

Πώς επέλεξες τα δύο «άκρα» της ταινίας σου; Τι σε έκανε να διαλέξεις τους συγκεκριμένους δύο χαρακτήρες;



Ο Σπύρος Χρυσικόπουλος “με βρήκε”, δεν τον βρήκα. Η ταινία είναι ένα ντοκιμαντέρ άλλωστε για το εγχείρημα του να κολυμπήσει από τη Ρόδο στο Καστελλόριζο. Ο γλύπτης της ταινίας προέκυψε σαν συμμετοχή μετά από έρευνα που έκανα στο νησί (Καστελλόριζο). Χρειαζόμουν να πω κάποια πράγματα πιο εσωτερικά για τον βασικό χαρακτήρα μου (Σπύρο) για τα κίνητρα και τα όνειρα του, τους φόβους και τις περιπέτειες στις οποίες θα έμπλεκε. Ο Γλύπτης λοιπόν έχει στην ταινία ταυτόχρονα τους ρόλους του “δημιουργού” και της εσωτερικής φωνής του πρωταγωνιστή αλλά και του θεατή εν τέλει.

Πόσες ώρες υλικού συγκέντρωσες για την ταινία;

Το υλικό στα ντοκιμαντέρ είναι πάντα πολύ. Δεν μπορώ να απαντήσω με αριθμό ωρών γιατί δεν έκανα ποτέ τη μέτρηση. Παρ’ όλα αυτά, στην συγκεκριμένη ταινία, αν εξαιρέσεις τις 32-33 ώρες του εγχειρήματος που το γύρισμα ήταν κατά βάση δικάμερο, τα υπόλοιπα γυρίσματα επέλεξα να γίνουν με μία κάμερα. Υπήρχε πολύ συγκεκριμένο πλάνο του υλικού που χρειάζομαι και άρα η κατάσταση δεν ήταν ανεξέλεγκτη.

Τι δυσκολίες  συνάντησες στην κινηματογράφηση;



Οι δυσκολίες ήταν αρκετές. Αν πρέπει να σου πω μόνο για το κομμάτι της κινηματογράφησης θα αναφέρω σίγουρα τη δυσκολία προγραμματισμού παρουσίας της ομάδας μιας και μιλάμε για ένα γύρισμα στην άκρη της Ελλάδας για ένα αθλητικό εγχείρημα που η ημερομηνία διεξαγωγής του εξαρτάται και από τις καιρικές συνθήκες. Είχαμε κάποιες αλλαγές στην ημερομηνία εκκίνησης του διάπλου που μας άλλαζαν συνεχώς το πρόγραμμα. Σε δεύτερη φάση, και αυτό είναι το σημαντικότερο, η κινηματογράφηση σε ακραίες συνθήκες που βρεθήκαμε σε ένα πολύ μικρό σκάφος/ καίκι ακολουθώντας τον αθλητή. Όποιος έχει ασχοληθεί έστω και λίγο με ιστιοπλοΐα θα μπορέσει να καταλάβει τις δυσκολίες της διάπλευσης με 6-7 μποφόρ σε 4-5 μέτρα κύμα.



Το σενάριο ήταν ήδη στο μυαλό σου ή εξελίχθηκε μέσα από το μοντάζ;

Το σενάριο και η έκβαση του νομίζω πάντα πρέπει να υπάρχει στο μυαλό σου ακόμα και όταν μιλάμε για ντοκιμαντέρ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, είχα τους χαρακτήρες και τους συμβολισμούς που ήθελα να κινηματογραφήσω και ένα αθλητικό εγχείρημα του οποίου η έκβαση θα ήταν η Α ή η Β. Και στις δύο περιπτώσεις ήξερα ακριβώς τη ραχοκοκαλιά της ταινίας που ήθελα να φτιάξω. Το επόμενο κομμάτι είναι να καταφέρω να πάρω την εξιστόρηση της όλης περιπέτειας από τους ανθρώπους που την έζησαν με τρόπο τέτοιο ώστε να γίνει βίωμα και του θεατή.

Ποιο περιστατικό σε συγκλόνισε/συγκίνησε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων;



Η υπερπροσπάθεια ενός ανθρώπου να πραγματοποιήσει το όνειρο που έχει παρά τους κακούς οιωνούς και η δημιουργία σχέσεων μεταξύ ανθρώπων που μέχρι χθες παρέμεναν άγνωστοι αλλά ενώθηκαν για έναν κοινό στόχο είναι πράγματα που με συγκίνησαν και με συγκινούν. Η προσωπικότητα του γλύπτη επίσης και η γνωριμία μαζί του είναι σίγουρα μία ακόμα εμπειρία.

Τα πράγματα που με συγκλόνισαν δεν θα τα αναφέρω εδώ, γιατί καταγράφονται σε όλες τις φάσεις τις ταινίας και είναι γεγονότα που νομίζω θα συγκλονίσουν και τον θεατή οπότε δεν θέλω να κάνω spoilers.

Το υδάτινο στοιχείο παίζει αρκετά στις δημιουργίες σου. Ποια η σχέση σου με το νερό;



Τα 2/3 του ανθρώπινου σώματος είναι νερό. Το νερό είναι συμβολισμός ζωής και ενέργειας και το αγαπώ πολύ. Σε όχι τόσο ρομαντικό επίπεδο θα έλεγα πως η σχέση μου με την καταγραφή αθλητικών εγχειρημάτων σε νερό έχει προκύψει από τη γνωριμία μου με τον Σπύρο Χρυσικόπουλο και την έμπνευση που μου έδωσε το πάθος του αυτό. Προσωπικά η μόνη σχέση που έχω με τη θάλασσα είναι η ενασχόληση μου με το kitesurf τα τελευταία 10 χρόνια.

Είναι εύκολο τελικά να γυρίσεις ντοκιμαντέρ ή ταινία στην Ελλάδα;

Οι ταινίες και τα ντοκιμαντέρ είναι ακριβό χόμπυ. Θα μπορούσα να πω όλα αυτά που ακούγονται από πολλές πλευρές για την έλλειψη χρηματοδότησης στην Ελλάδα και πόσο δύσκολα έχουν γίνει τα πράγματα, αλλά μου αρέσει να βλέπω τη φωτεινή πλευρά των πραγμάτων. Θα πω λοιπόν ότι ναι, σίγουρα είναι κάτι δύσκολο. Αλλά νομίζω πως σε σχέση με άλλες χώρες είναι πολύ πιο ανθρώπινη η προσέγγιση στη δημιουργία μιας ταινίας μιλώντας για προπαραγωγή και εκτέλεση παραγωγής. Εδώ θα βρεις βοήθεια από φίλους, θα βρεις τρύπες για αδειοδοτήσεις και θα κάνεις πράγματα πολλές φορές όπως θα έκανες στο χωριό σου που λέμε. Το λέω με πολύ αγάπη και περηφάνεια ίσως. Εδώ κάποιοι θα σε συμπαθήσουν, θα ταυτιστούν με το όραμα που έχεις, θα θελήσουν να βοηθήσουν χωρίς να δουν το κέρδος πίσω από αυτό. Αυτό δεν ξέρω αν μπορεί να το βρει κανείς κάπου αλλού. 

Τι θα συμβούλευες κάποιον που τώρα ξεκινά τα βήματά του στη δημιουργία ντοκιμαντέρ με βάση την μέχρι τώρα εμπειρία σου;



Θα τον συμβούλευα να μη χάσει τον ενθουσιασμό και την αγάπη για το θέμα που έχει επιλέξει. Να μη σταματά να κινηματογραφεί και να ερευνά, να οραματίζεται το τελικό αποτέλεσμα και να σταματήσει να επικεντρώνεται σε όλα αυτά που θα μπορούσαν να πάνε στραβά πριν πάνε. Το σημαντικότερο, να βρει ανθρώπους που θα εμπιστευθεί και ονόμάσει “ομάδα του” και θα γίνει οπαδός της ομάδας αυτής όσο είναι και αυτή δική του οπαδός. Οι ταινίες είναι και πρέπει να είναι συλλογική δουλειά. Στο σημείο αυτό να ευχαριστήσω τη δική μου ομάδα για την ταινία αυτή πέραν του Σπύρου Χρυσικόπουλου που μας ενέπνευσε και του Πέτρου Παρθένη που διοργάνωσε όλη αυτή την τεράστια περιπέτεια.

Θέλω να ευχαριστήσω τον Μελέτη Βαξεβανίδη που έκανε Διεύθυνση Φωτογραφίας, Θέμη Λαμπρίδη οπερατέρ, Ιάσονα Θεοφάνου στην ηχοληψία και σχεδιασμό ήχου, Κωνσταντίνο Μιχαηλίδη για την πρωτότυπη μουσική και σχεδιασμό ήχου, Πέτρο Κλαμπάνη για παραχώρηση της μουσικής του επίσης, Πάνο Αγγελόπουλο για το color correction και post production, και τον Στέφανο Κρανά τον φωτογράφο της αποστολής. Η ταινία είναι σε συμπαραγωγή με την Cosmote TV στην οποία και θα προβληθεί μετά την φεστιβαλική της πορεία.

Νικόλας Γεωργιακώδης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Ένας άντρας που δεν λέει ψέματα σε μια γυναίκα, δεν νοιάζεται πολύ για τα αισθήματά της."

Olin Miller, 1918-2002, Αμερικανός συγγραφέας

  • 1054 - Οριστικοποιείται το Σχίσμα μεταξύ της Ορθόδοξης εκκλησίας και της εκκλησίας της Ρώμης.
    1944 - Πραγματοποιείται αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας εναντίον του Αδόλφου Χίτλερ στο αρχηγείο του στο Ράστενμπουργκ.
    1969 - Οι αστροναύτες Νηλ Άρμστρονγκ και Έντουιν Ώλντριν γίνονται οι πρώτοι άνθρωποι που προσεδαφίζονται στη Σελήνη.

© 2002-2019 MEDIA2DAY