ΤΕΧΝΕΣΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Δωρεάν σινεμά στο Χυτήριο

Ο Θάνατος του Εμποράκου, η χιτσκοκική Ρεβέκκα και το Λεωφορείο ο Πόθος προβάλλονται αυτή την εβδομάδα στην ταράτσα του Χυτήριου.

Δωρεάν σινεμά στο Χυτήριο

Τι και αν η Αθήνα αδειάζει; Η υπέροχη ταράτσα του Χυτήριου εξακολουθεί να αντιστέκεται, και μας περιμένει για θερινό σινεμά κάτω από τον έναστρο αττικό ουρανό, με τρεις σούπερ ενδιαφέρουσες ταινίες και αυτή την εβδομάδα. Έχουμε και λέμε:

Ο Θάνατος του Εμποράκου
Δευτέρα 6 Αυγούστου στις 21.00

Σκηνοθεσία Φόλκερ Σλέντορφ
με τους: Ντάστιν Χόφμαν, Τζ.Μάλκοβιτς, Τσαρλς Ντέρνινγκ Κέιτ Ριντ

Το αμερικάνικο όνειρο και πώς μπορεί να σε συντρίψει, τα όνειρα και οι αυταπάτες, η αποδόμηση της οικογένειας μέσα από την ενδελεχή ματιά του Arthur Miller και του πασίγνωστου έργου του «Ο θάνατος του εμποράκου».

O Dustin Hoffman (στο ρόλο της ζωής του;) είχε παίξει το ρόλο του πλασιέ Γουίλι Λόμαν στο Broadway και την επόμενη χρονιά κινηματογραφήθηκε για την τηλεόραση από τον σκηνοθέτη Volker Schlöndorff (γνωστό κυρίως από την ταινία Το Ταμπούρλο που κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα το `79). Αν και η παραγωγή είναι στημένη εντελώς θεατρικά, με λιτά σκηνικά, η ουσία βρίσκεται στο ίδιο το κείμενο του Miller και στις απίστευτες ερμηνείες όλων των ηθοποιών και εκεί επικεντρώνεται ο σκηνοθέτης, με το σενάριο να ακολουθεί πιστά το κείμενο του Miller.

Ο 48χρονος τότε Hoffman που υποδύθηκε τον 63χρονο χαρακτήρα του Λόμαν κέρδισε τη χρυσή σφαίρα και το βραβείο Έμμυ για τηλεοπτική παραγωγή. Η επιτυχία αυτής της ταινίας έκανε τους παραγωγούς να την κυκλοφορήσουν αργότερα και στις κινηματογραφικές αίθουσες. Το υπόλοιπο καστ απαρτίζουν η «μητέρα» Kate Reid και οι «γιοι» John Malkovich και Stephen Lang.

Ρεβέκκα
Τρίτη 7 Αυγούστου στις 21.00

Μεταμοντέρνο νουάρ το θρίλερ του Άλφρεντ Χίτσκοκ Ρεβέκκα (ΗΠΑ, 1940, ασπρόμαυρη, 130’).
Παίζουν: Λόρενς Ολίβιε, Τζόαν Φοντέν, Τζορτζ Σάντερς, Τζούντιθ Άντερσον.

Μια νέα γυναίκα παντρεύεται έναν χήρο αριστοκράτη αλλά νοιώθει την παρουσία της να στοιχειώνεται από την ανάμνηση της νεκρής πρώην συζύγου.

Όποιος διάβαζε τη ρομαντική νουβέλα της Δάφνης ντι Μοριέ, δύσκολα θα φανταζόταν ότι μπορεί να ερμηνευθεί σαν ένα ψυχολογικό θρίλερ. Όμως ο Αλφρεντ Χίτσκοκ, για την πρώτη του παραγωγή σε αμερικανικό στούντιο, επέλεξε αυτή την ιστορία, δίνοντάς της έναν εντελώς άλλο, γοτθικό χαρακτήρα. Η πρωταγωνίστρια της ταινίας δεν είναι η Ρεβέκκα του τίτλου. Κι αυτή όμως, αν και απούσα ως φυσική παρουσία, είναι διαρκώς παρούσα και μόνιμο μέτρο σύγκρισης για τη γυναίκα που τόλμησε να αναμετρηθεί με την ανάμνησή της και να βρεθεί ως δεύτερη σύζυγος στο πλευρό του αριστοκρατικού Μαξίμ ντε Γουίντερ. Η νέα κυρία Ντε Γουίντερ είναι μια κοπέλα νέα, αθόρυβη, ντροπαλή, σχεδόν ανύπαρκτη. Και το σενάριο τονίζει αδιάκοπα την ασημαντότητα της. Δεν μαθαίνουμε ποτέ το πραγματικό της πρώτο όνομα, πριν παντρευτεί τον Μαξίμ. Αποκτά υπόσταση μόνον όταν βρίσκεται δίπλα του και όταν αναγκαστεί να παλέψει έναν άνισο αγώνα με την κυρίαρχη παρουσία της νεκρής Ρεβέκκας.

Στην απομονωμένη έπαυλη του, το φημισμένο Manderley, ο νέος της σύζυγος την παρουσιάζει στο υπηρετικό προσωπικό και τους γνωστούς που παρελαύνουν ο ένας μετά τον άλλον για να γνωρίζουν την νέα οικοδέσποινα. Αταίριαστη στον νέο της ρόλο και ανίκανη να κερδίσει τους υψηλούς καλεσμένους αλλά και το ίδιο το προσωπικό, η ηρωίδα παραμένει στην σκιά της περιβόητης και αξιαγάπητης Ρεβέκκας, της προηγούμενης κυρίας του Μάντερλεϊ που χάθηκε στη θάλασσα, κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Στις πελώριες αίθουσες και τους αχανείς διαδρόμους του Μάντερλεϊ, η νεαρή κοπέλα - το όνομα της οποίας δεν αναφέρεται ποτέ - παλεύει να σταθεί ισάξια της θέσης που της έχει ανατεθεί. Πρόκειται, ωστόσο, για μία μάχη άνιση, καθώς τα σημάδια της προκατόχου της - αγαπημένα αντικείμενα, σφραγισμένα δωμάτια και διάσπαρτα μονογράμματα - έχουν διατηρηθεί σαν ιερά κειμήλια.

Ο Χίτσκοκ παραμένει σχεδόν απόλυτα πιστός στις περιγραφές της ντι Μοριέ και κατορθώνει να εστιάσει την κινηματογραφική του αφήγηση γύρω από έναν χαρακτήρα ο οποίος δεν πρόκειται ποτέ να είναι παρών, καθορίζει όμως την εξέλιξη των γεγονότων όσο κανένας άλλος. Και εκεί ακριβώς ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με την αληθινή ευφυΐα και τον συνταρακτικό σαδισμό με τον οποίο ο Χίτσκοκ χειρίζεται το κινηματογραφικό μέσο και την θέση της γυναίκας σε αυτό: στον τρόπο με τον οποίο τοποθετεί τους γυναικείους χαρακτήρες στη ροή της αφήγησης, ακυρώνοντας την αυταπόδεικτη παρουσία της νέας συζύγου και δίνοντας υπόσταση σε μία γυναίκα που παραμένει από την αρχή ως το τέλος άυλη.

Λεωφορείο ο Πόθος
Τετάρτη 8 Αυγούστου στις 21.00

Σκηνοθεσία: Ηλίας Καζάν
Σενάριο: Tennessee Williams, Oscar Saul, (βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Tennessee Williams)
Ηθοποιοί: Vivien Leigh, Marlon Brando, Kim Hunter, Karl Malden, Rudy Bond

Η Μπλανς Ντιμπουά, μια μοναχική και νευρωτική δασκάλα, φτάνει στη Νέα Ορλεάνη, στο σπίτι της αδελφής της Στέλα, που ζει με τον αγροίκο σύζυγό της Στάνλεϊ Κοβάλσκι. Η ωμότητα του Στάνλεϊ δημιουργεί σύγχυση στην εύθραυστη ψυχή της Μπλανς, η οποία προσπαθεί να δημιουργήσει τη δική της πραγματικότητα μέσα σε μια άγρια καθημερινότητα. Όμως, η Μπλανς κρύβει κάποιο μυστικό. Εάν φανερωθεί, ο κόσμος της θα καταρρεύσει...

Το «Λεωφορείο ο Πόθος» (A Streetcar Named Desire), σε σκηνοθεσία του Ηλία Καζάν και σε σενάριο του Τένεσι Ουίλιαμς, είναι βασισμένο στο βραβευμένο με «Πούλιτζερ» ομότιτλο θεατρικό του έργο. Η παρακμή και οι σκοτεινοί πόθοι στον αμερικάνικο Νότο, παρουσιάζονται στην μεγάλη οθόνη μέσα από μία αριστοτεχνική διασκευή ενός ζωντανού θεατρικού έργου.

Μία θρυλική ταινία με τέσσερα κερδισμένα Όσκαρ και ακόμη οχτώ υποψηφιότητες - Α’ Γυναικείου Ρόλου στη Βίβιαν Λι, Β’ Ανδρικού Ρόλου στη Καρλ Μάλντεν, Β’ Γυναικείου Ρόλου στη Κιμ Χάντερ, Καλλιτεχνικής διεύθυνσης (σκηνικών) στους Ρίτσαρντ Ντέι και Τζορτζ Χόπκινς - αλλά και δύο βραβεία στο Φεστιβάλ της Βενετίας του 1951 για τον Ηλία Καζάν και τη Βίβιεν Λι. Μία εξαίσια μεταφορά του ομώνυμου θεατρικού έργου του Τένεσι Ουίλιαμς.

SPONSORED LINKS

"Αυτό που δε θέλει κανείς να ξέρει για τον εαυτό του καταλήγει να επέρχεται σαν πεπρωμένο."

Καρλ Γιούνγκ, 1875-1961, Ελβετός ψυχίατρος

  • 1862 - Έξωση του Όθωνα.

    1912 - Ο Ελληνικός Στρατός μπαίνει στην Κοζάνη.

© 2002-2018 MEDIA2DAY