Μακιγιάζ με υψηλό δείκτη νοημοσύνης

Τα καλλυντικά «υψηλών αποδόσεων» εφαρμόζουν δορυφορικές, ηλεκτρονικές και βιομηχανικές τεχνολογίες για να μετατρέψουν το πρόσωπό μας σε ένα πραγματικό έργο τέχνης. Και εμείς; Συρρέουμε, φυσικά, στο τμήμα καλλυντικών για να τα αποκτήσουμε.
Μακιγιάζ με υψηλό δείκτη νοημοσύνης
της Karen Wheeler

Καθισμένος σε ένα λουστραρισμένο λευκό τραπέζι στη λαμπερή έδρα των καλλυντικών Chanel στο Παρίσι, με ένα δελεαστικό μωσαϊκό από προϊόντα make up μπροστά του, ο Dominique Moncourtois επιδεικνύει το ενδεχόμενο μέλλον του foundation (της βάσης του μακιγιάζ, δηλαδή). Βουτάει κάτι που μοιάζει με βαμβάκι στο νερό. Σαν από θαύμα, αυτό μετατρέπεται σε μια λεπτή λωρίδα από gel. Το μίγμα είχε δημιουργηθεί παλιότερα για να θεραπεύει τα καψίματα, αλλά φαίνεται πως ο εκρηκτικός διευθύνων σύμβουλος δημιουργικού μακιγιάζ έχει άλλα πλάνα. «Φανταστείτε να μπορούσα να προσθέσω χρωστική. Φανταστείτε να μπορούσα να προσθέσω στυπτικό που θα συσφίγγει και θα ανασηκώνει το δέρμα. Θα είχατε έτσι ένα δεύτερο, 100% τεχνητό δέρμα, πάνω από το δικό σας. Θα κάλυπτε κάθε ατέλεια. Θα μπορούσε να αποτελεί μία νέα γενιά καλλυντικών».

Στην πραγματικότητα, ο Moncourtois έχει ήδη εισάγει μία νέα γενιά μακιγιάζ, αξιοποιώντας ποικίλες βιομηχανίες, όπως κατασκευαστές σοκολάτας και ιαπωνικούς εκτυπωτές, στην αναζήτηση καινοτόμων προϊόντων που θα δημιουργήσουν τάσεις. Ψάχνοντας, για παράδειγμα, την τέλεια υφή για το νέο foundation της Chanel “Mat Lumière” που θα κυκλοφορήσει αυτόν τον μήνα στην αγορά, «δανείστηκε» την τεχνογνωσία της βιομηχανίας γιαουρτιών για να δημιουργήσει μία φόρμουλα αφρώδους κρέμας που είναι «φρέσκια, δείχνει φυσική και δένει εύκολα με το δέρμα». Στο παρελθόν, άλλωστε, είχε φτάσει στο σημείο να χτυπήσει την πόρτα της NASA για να ρωτήσει για την δορυφορική τεχνολογία – με απώτερο σκοπό τη δημιουργία της περιορισμένης έκδοσης μανό Duo Platinum Holographic, η οποία ξεπούλησε με την ταχύτητα του φωτός!

Ο Moncourtois δεν είναι μόνος στην αναζήτηση έμπνευσης σε απίθανα μέρη. Και άλλοι οίκοι ομορφιάς αξιοποιούν την τεχνολογία άσχετων βιομηχανιών -από κατασκευαστές αυτοκινήτων και χρωμάτων, μέχρι τροφίμων και φωτισμού- στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν καλλυντικά υψηλών επιδόσεων. Τα λιπαρά lip gloss, οι σκιές που τσακίζουν γρηγορότερα κι από μετάξι και τα στριγώδη μπρονζέ ρουζ είναι πια παρελθόν. Αντίθετα, ο σημερινός πάγκος ομορφιάς καυχιέται για τα lip gloss που αντανακλούν λάμψη χωρίς να κολλάνε, για σκιές απαλές σαν κρέμα που περιέχουν μικρο-χρωστικές, οι οποίες γλιστρούν τόσο απαλά σαν να εφαρμόζονται από μόνες τους, και για foundation που ισχυρίζονται πως «ανασηκώνουν και ενισχύουν» το δέρμα χάρη σε ένα σύμπλεγμα από εξελιγμένα πολυμερή.

Το στοίχημα έχει ανέβει σε τέτοιο βαθμό που νωρίτερα φέτος ο Givenchy λάνσαρε ένα lipstick, το οποίο ενσωμάτωνε την ίδια τεχνολογία υγρο-κρυστάλλων που χρησιμοποιούνται για το αποτέλεσμα 3-D στις τηλεοράσεις plasma. Το φουτουριστικό αυτό lipstick ονομάζεται Rouge Interdit και λέγεται ότι χαρίζει πλουσιότερο και εντονότερο χρώμα, χάρη στις αντανακλάσεις των υγρών κρυστάλλων.

«Βλέπουμε κατά καιρούς να κυκλοφορούν κάποια πραγματικά αξιοπρόσεκτα προϊόντα», λέει ο John Gustafson, ο ανεξάρτητος make-up artist, του οποίου η επιδεξιότητα είναι τόση που στο Fenwick (πολυκατάστημα της Μεγ. Βρετανίας) η λίστα αναμονής, για τις συμβουλές του σε θέματα μακιγιάζ, είναι τρία χρόνια. «Οι φόρμουλες πλέον είναι τόσο εκλεπτυσμένες που ακόμα και η πιο αδέξια γυναίκα μπορεί να πετύχει ένα αληθινό, επαγγελματικό αποτέλεσμα».

Μία από τις πιο καινοτόμες σειρές είναι η συλλογή Backstage του Dior, η οποία χρησιμοποιεί την πιο προηγμένη τεχνολογία για να συναγωνιστεί τα τρικ των επαγγελματιών make-up artists. Τα προϊόντα ξεχωρίζουν για την υψηλή περιεκτικότητα σε χρωστικές ουσίες, για τις ενδιαφέρουσες υφές και την τεχνογνωσία που δανείστηκε ο οίκος από κατασκευαστές παιχνιδιών, βιομηχανίες τροφίμων και βαφών αυτοκινήτων, μεταξύ άλλων. «Τα ειδικά πολυμερή που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία παιχνιδιών, για παράδειγμα, βελτιώνουν την υφή του δέρματος και βοηθούν τη χρωστική ουσία να σταθεί στο δέρμα περισσότερο,» εξηγεί ο Eric Perrier, διοικητικός αντιπρόεδρος έρευνας και ανάπτυξης στον Dior. «Το Backstage σχεδιάστηκε για να δώσει το ίδιο αποτέλεσμα όπως θα έκανε ένας ταλαντούχος make-up artist».

Ανάμεσα στα τέσσερα καινούργια προϊόντα, που λανσαρίστηκαν τον Ιούνιο, περιλαμβάνονται μία φωτοβόλα μεταλλική σκιά για τα μάτια, η Eye Show: Ultra Shimmering Eye Shadow και το ρουζ Pro Cheeks: Ultra-Radiant Blush. Και τα δύο χρησιμοποιούν ένα νέο σύστημα gel από σιλικο-ποιημένη ρητίνη, το οποίο δημιουργεί μία υφή κρεμώδους gel που βοηθά το προϊόν να προσαρμόζεται ευκολότερα. Η φόρμουλα της σκιάς είναι ιδιαιτέρως εντυπωσιακή: γλιστρά στα βλέφαρα τόσο απαλά, όπως ένα μύδι γλιστρά έξω από το κέλυφος, αλλά όταν τοποθετηθεί στο σωστό σημείο στερεώνεται σαν πεταλίδα σε βράχο. Οι έντονες, πλούσιες σε χρωστικές, αποχρώσεις -όπως το χρώμα Queen of the Green, ένα βαθύ, μεταλικό σμαραγδί- είναι ιδανικές για μακιγιάζ εξαιρετικών περιστάσεων.

Το «ηρωικό» προϊόν της σειράς Backstage, πάντως, είναι η νέα Diorshow Black Out mascara που λανσαρίστηκε το Μάρτιο. Σχεδιάστηκε για να χαρίζει μεγαλύτερες, πιο μαύρες βλεφαρίδες, και διαφημίστηκε ως η πρώτη μάσκαρα που περιέχει πούδρα kohl (το υλικό δηλαδή που χρησιμοποιούν οι Ανατολίτισσες στο μακιγιάζ των ματιών τους), και έτσι μπορεί να συναγωνιστεί το τρικ των make-up artists να απλώνουν πούδρα στις βλεφαρίδες, ανάμεσα στις στρώσεις της μάσκαρα.

«Η ιδέα ήταν επίσης να δημιουργήσουμε μία μάσκαρα που να είναι πιο μαύρη από τις συνηθισμένες, αφού η κανονική μάσκαρα δεν χαρίζει το έντονο, καπνώδες μαύρο που ζητούν οι make-up artists», λέει ο Perrier. «Εμβαθύναμε τη χρωστική όσο περισσότερο μπορούσαμε, αλλά και πάλι δεν ήταν αρκετό, έτσι προσθέσαμε το μαύρο που χρησιμοποιείται συνήθως στα βερνίκια των επίπλων, το οποίο μπορεί μεν να ακούγεται τρομαχτικό, αλλά βελτιώσαμε τη σύνθεσή του για να είναι ασφαλές στη χρήση.»

Το ρουζ, ένα από τα προϊόντα με επιρρέπεια στη λάθος εφαρμογή, έγινε πολύ πιο φιλικό προς τον χρήστη χάρη στη νέα του μους υφή, που μετατρέπεται, με τρόπο που μοιάζει μαγικό, σε πούδρα. Το Divinora Bubble Blush της Guerlain, που θυμίζει μαλακό αφρό, και το Magie Blush της Lancôme, ένα απαλό ρουζ σε μους που κυκλοφόρησε το περασμένο φθινόπωρο, είναι πολύ πιο εύκολα να εφαρμοστούν και να δέσουν με το δέρμα, σε αντίθεση με τις παλιές, συμπαγείς πούδρες, ενώ χαρίζουν ένα πολύ πιο φυσικό αποτέλεσμα. Στην περίπτωση του Magie Blush, αυτό οφείλεται στο υψηλό ποσοστό πτητικών ελαίων και στη χρήση ελαστομερών σιλικόνης, που χαρίζουν μία ελαφριά, αέρινη υφή.

Τα foundation, ωστόσο, έχουν εξελιχθεί στο βαθμό που, σύμφωνα με τον Gustafson, «υπάρχουν προϊόντα που προσπαθούν να εξομοιωθούν με το Lycra, συσφίγγοντας το δέρμα όπως τα ελαστικά καλσόν». Ξεχωρίζει το Cellular Radiance Lifting Foundation της La Prairie (διατίθεται αποκλειστικά από τα Harrods της Ευρώπης), το οποίο λανσαρίστηκε πριν ένα χρόνο ως «pretty bloody amazing» («αδιανόητα εκπληκτικό») χάρη στην τεχνολογία σύσφιξης και ανόρθωσης, καθώς και το Just Skin της Chantecaille, ένα νέο ενυδατικό προϊόν με χρώμα, το οποίο χρησιμοποιεί μία εξίσου ανάλαφρη φόρμουλα.

Το αγαπημένο μου είναι το νέο υγρό foundation του Yves Saint Laurent, Perfect Touch, το οποίο ενσωματώνει την ίδια τεχνολογία ελαφριάς μίξης όπως το Touch Eclat, το εικονικό λαμπερό στικ της εταιρίας – δηλαδή μια χρωστική, που ονομάζεται Ampli Light, η οποία αιχμαλωτίζει, ενισχύει και διαχέει το φως «όπως τα σποτάκια στους τοίχους». Από τότε που κυκλοφόρησε, νωρίτερα φέτος, το Perfect Touch έχει θεωρηθεί «φαινόμενο», σύμφωνα την Karen Wells, υπεύθυνη του τμήματος ομορφιάς στα Selfridges του Λονδίνου. «Δεν είναι μόνο η λάμψη που χαρίζει στο δέρμα αλλά και το ενσωματωμένο πινέλο του, που το κάνουν να ξεχωρίζει», λέει.

Το μεγαλύτερο μέρος της νέας τεχνολογίας στα καλλυντικά στοχεύει στην άνεση. Τα lipstick, για παράδειγμα, έχουν ωφεληθεί από την εισαγωγή σιλικόνης και άλλων πολυμερών που κάνουν τα χείλια να δείχνουν λαμπερά και «γεμάτα» για παραπάνω από πέντε ώρες αν δεν σκουπιστούν. Αλλά το χρυσό κλειδί έρχεται από τη Guerlain, με το KissKiss, ένα πέρα για πέρα απολαυστικό σατινέ lipstick. Το μυστικό της επιτυχίας του έγκειται στην ενσωμάτωση ενισχυτών ανάκλασης (μίκα, τιτάνιο και πυρίτια) που παίζουν με το φως. Αυτό, δηλαδή που η Guerlain αποκαλεί «Πολύτιμες Ανακλαστικές και Αλληλοθλαστικές Χρωστικές», οι οποίες αναπαράγουν το βάθος και την αγνότητα του χρώματος που βρίσκει κανείς στους πολύτιμους λίθους.

Ακόμα και οι μπρονζέ πούδρες, που κρίνονται ιδιαίτερα ριψοκίνδυνες για τα χλωμά και πολύ λευκά δέρματα, έχουν περάσει σε μία νέα εποχή με το Bronze Sun Powder Spray του Dior. Αυτό, ένα από τα πρώτα «μαυριστικά» προϊόντα σε μορφή υγρού σπρέι, κάνει χρήση μικρο-διαχυτικής τεχνολογίας για να χαρίσει ένα πιο αέρινο και ομοιόμορφο αποτέλεσμα. Είναι καλύτερο από το foundation, αν και πρέπει να προσέχει κανείς τοποθετώντας το γύρω από το πηγούνι, και οι μετρ του μακιγιάζ έχουν ανακαλύψει πως αποτελεί ιδανική κάλυψη-αστραπή για τις χλωμές γάμπες και το ντεκολτέ. Αν το θέλετε, όμως, πρέπει να κινηθείτε γρήγορα: κυκλοφορεί σε περιορισμένη έκδοση και τα αποθέματα δεν προβλέπεται να διαρκέσουν για παραπάνω από μερικές ακόμα εβδομάδες.

Η αλήθεια είναι, πως είναι εξοργιστικό το ότι κάποια από τα καλύτερα, πιο καινοτόμα προϊόντα, λανσάρονται ως «limited editions», και γίνονται έτσι εξαιρετικά δυσεύρετα. Από αυτά με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι η σειρά Exclusive Creations της Chanel, η οποία, σύμφωνα με τον Moncourtois, αποτελεί την «υψηλή ραπτική του μακιγιάζ – μία ευκαιρία να πειραματιστεί κανείς με τις νέες τεχνολογίες και τις ακραίες ιδέες».Παρά τις εξωφρενικά μικρές ποσότητες στις οποίες παράγονται, τα Exclusive Creations έχουν ξεσηκώσει μία σειρά παγκόσμιων τάσεων που θυμίζουν την πάλε πότε ορμητική ζήτηση του μάυρο-κόκκινου μανό Rouge Noir της Chanel, που το 1994 είχε γίνει το πιο «must have» αξεσουάρ. Οι περιορισμένες εκδόσεις είναι και συλλεκτικές από κάποιες λάτρεις του μακιγιάζ, που αγοράσουν ένα προϊόν για χρήση και ένα δεύτερο για… αναμνηστικό.

Τα exclusive προϊόντα ενσωματώνουν μία εντυπωσιακή γκάμα τεχνολογιών -από οπτικά laser μέχρι μελάνια ιαπωνικών εκτυπωτών- στοχεύοντας στο να δημιουργήσουν τα πιο προηγμένα αποτελέσματα στην επιφάνεια του δέρματος. Η περιορισμένη έκδοση Pink Lamé Iridescent Eye Shadow, για παράδειγμα, που κυκλοφόρησε πέρσι το φθινόπωρο, αναμίγνυε τρία χρώματα -γκρι, ροζ και χρυσό- σε μία μόνο σκιά, δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα όμοιο με τις κηλίδες του τουίντ, το οποίο βασίστηκε σε ένα ύφασμα που λάνσαρε η Chanel το 1962.

Παρομοίως, ξεπούλησε πραγματικά την άνοιξη του 2007 το προϊόν-σταρ Exclusive Creation Lumières d’Artifice palette, που περιλάμβανε τρεις σειρές από ιριδίζουσες πούδρες για τα μάτια και τα ζυγωματικά (σε ασημί, ανθρακί και χρυσό), αναμιγμένες έτσι ώστε να μοιάζουν με παγιέτες, σαν φόρος τιμής σε ένα κομμάτι κεντημένο με παγιέτες από τον Lesage αποκλειστικά για τη Mademoiselle Chanel το 1948. Παρόλο που το τελευταίο που πρόσφερε ήταν εξυπηρετικότητα, η περιζήτητη αυτή παλέτα, όπως άλλωστε πολλά από τα Exclusives της Chanel, βρέθηκε σύντομα να πωλείται στο e-Bay σε εμφανώς χαμηλότερη τιμή.

Κάποια από τα διαχρονικά περιζήτητα προϊόντα στον πάγκο της Chanel, είναι τα μνημειώδη μανό της εταιρίας και δη αυτά που κυκλοφορούν σε περιορισμένη έκδοση. Το περσινό Black Satin, για παράδειγμα, εμπνευσμένο από το βαθύ μαύρο των αγαπημένων μεταξωτών φιόγκων της Coco Chanel, χρειάστηκε την τεχνολογία της βιομηχανίας πολυτελών αυτοκινήτων για να τελειοποιηθεί και να προσφέρει αυτή τη λάμψη και τις πλατινέ αποχρώσεις. Στα Selfridges ξεπούλησε μέσα σε 7 μέρες, ενώ στο e-Bay η τιμή του, που αρχικά δεν ξεπερνούσε τις 12 λίρες (17 ευρώ), έφτασε τις 120 λίρες (170 ευρώ)!

«Αυτά τα προϊόντα πρέπει να τα αρπάζεις μόλις βρεθούν μπροστά σου γιατί άπαξ και τα αφήσεις τα’χασες!», λέει ο Gustafson αναφερόμενος στο πρόσφατο φαινόμενο πωλήσεων του περιορισμένης έκδοσης μανό της Chanel. «Ήταν αδιανόητα όμορφο. Στην αρχή ήταν φλατ, ασημογκρί, αλλά καθώς κουνούσες τα χέρια σου μετατρεπόταν σε ολόγραμμα, αντανακλώντας το φάσμα και των επτά χρωμάτων, έτσι ώστε ολόκληρο το νύχι άλλαζε χρώμα καθώς κουνιόταν. Άλλα μέχρι να αποφασίσει μία γυναίκα να το αποκτήσει, το μανό είχε εξαφανιστεί».

Είναι δελεαστικό να βλέπει κανείς τα προϊόντα περιορισμένων εκδόσεων σαν μία κυνική απόπειρα διέγερσης της ζήτησης. Στην πραγματικότητα, οι εκδόσεις αυτές αποτελούν συχνά μία μορφή «test» για τα καινοτόμα προϊόντα, τα οποία, εφόσον επιτύχουν, θα κυκλοφορήσουν έπειτα στην αγορά κανονικά. Στη Chanel, τουλάχιστον, αυτό συμβαίνει. «Τα Exclusives δεν έχουν να κάνουν με τις πωλήσεις», λέει ο Moncourtois. «Είναι συνήθως ακριβά και δύσκολα στο να παραχθούν, και αυτός είναι ένας από τους λόγους που δεν τα επαναλαμβάνουμε άπαξ και εξαντληθούν». Γι’αυτό άλλωστε, το 60% του προϊόντος-σταρ Les 4 Camélias de Chanel, μία παλέτα με τέσσερα χρώματα για τα χείλια σε σχήμα καμέλιας, έπρεπε να απορριφθεί. «Το κάθε χρώμα εκχέονταν στη συσκευασία με το χέρι», εξηγεί ο Moncourtois, «και έτσι ήταν πολύ δύσκολο να επιτύχουμε την τελειότητα κάθε φορά».

Ο Moncourtois σκέφτεται μάλιστα να μειώσει τα νούμερα των περιορισμένων εκδόσεων. «Η φιλοσοφία μας με τα Exclusives, όπως και με την υψηλή ραπτική, είναι ότι στοχεύουν στο ελάχιστο του αγοραστικού κοινού», λέει. «Η πολυτέλεια, άλλωστε, δεν έχει να κάνει τόσο με την ποσότητα όσο με την ποιότητα». Το μέλλον του μακιγιάζ; Το πιθανότερο είναι πως θα περιλαμβάνει ακόμα μεγαλύτερη συρροή στο τμήμα των καλλυντικών.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v