Δοκιμάζοντας gin τυφλά (και όχι τύφλα...)

Μια και τώρα τελευταία έχω αρχίσει να ασχολούμαι ιδιαίτερα με το Gin, είπα να μοιραστώ μαζί σας μια πληροφορία που μου γνωστοποίησε τις προάλλες ένας φίλος. Και στη συνέχεια να προσπαθήσω να την ερμηνεύσω. Κι έχει να κάνει με το gin, την (τυφλή) γευσιγνωσία του και τη σημασία του marketing και του branding στην εμπορική επιτυχία αυτού, αλλά και των περισσότερων προϊόντων.

Η πληροφορία λέει λοιπόν ότι, στην κατηγορία "Gin & Genever", ο φετινός διεθνής διαγωνισμός International Spirits Challenge επεφύλασσε εκπλήξεις στους διαγωνιζόμενους. Συγκεκριμένα, μετά από αξιολόγηση όλων των δειγμάτων - που φυσικά έγινε με τυφλή δοκιμή, όπως σε όλους τους διεθνείς διαγωνισμούς - οι κριτές απένειμαν αργυρό μετάλλιο στο Oliver Cromwell London Dry Gin, το own-label gin της οικονομικής αλυσίδας σούπερ-μάρκετ ALDI, με βαθμολογία υψηλότερη από γνωστά, σαφώς πιο premium και ιδιαίτερα δημοφιλή gin, όπως το Hendrick's, το Bombay Sapphire και το Bloom. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιτροπή των 6 κριτών, που απαρτίζεται από master distillers, ειδικευμένους δημοσιογράφους, γευσιγνώστες και άλλες σημαντικές προσωπικότητες του κλάδου, εντυπωσιάστηκε από την καθαρότητα των αρωμάτων της συγκεκριμένης ετικέτας, η οποία κοστίζει στο ράφι περίπου το 1/3 από τα περισσότερα προϊόντα με τα οποία "κονταροχτυπήθηκε" στον διαγωνισμό!

Η πρώτη μου αντίδραση στην είδηση αυτή ήταν ότι, πολύ απλά, αυτά έχουν οι τυφλές δοκιμές. Όταν δηλαδή δοκιμάζει κανείς προϊόντα που είναι γενικώς καλοφτιαγμένα και ποιοτικά, χωρίς όμως να ξέρει το όνομα, την προέλευση, την ιστορία και - κυρίως - την τιμή της ετικέτας (οπότε και δεν "κινδυνεύει" να επηρεαστεί), τότε τα πάντα μπορούν να συμβούν. Σε ένα αντίστοιχο context, ας πούμε, ξέρω ότι μία ομάδα δικών μου μαθητών και φίλων θυμούνται ακόμα εκείνο το βράδυ στο Μαρούσι, που κάναμε μια δική μας τυφλή γευσιγνωσία Cabernet Sauvignon και η outsider ετικέτα που είχα αγοράσει για λίγα ευρώ από μεγάλο σούπερ μάρκετ απέσπασε βαθμολογία που ήταν επικίνδυνα κοντά σε αυτήν ενός κατά πολύ ακριβότερου και διασημότερου ερυθρού από το Bordeaux!...

Υπάρχει όμως και ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη εδώ - και αυτός είναι το marketing. Γιατί δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι επιτυχημένες εμπορικά μάρκες υποστηρίζονται από μεγάλα διαφημιστικά budgets και ευρηματικές καμπάνιες επικοινωνίας που δημιουργούν ένα μύθο γύρω από τα προϊόντα τους, τον οποίο ο καταναλωτής πείθεται ότι θα ζήσει με την πρώτη κιόλας γουλιά! Μπορεί λοιπόν σε μία τυφλή δοκιμή όλο αυτό να μην έχει καμία σημασία, όταν όμως ο καταναλωτής θα βρεθεί μπροστά σε ένα ράφι με πολλά ανταγωνιστικά προϊόντα - μπουκάλια με πολύχρωμες ετικέτες, το περιεχόμενο των οποίων μπορεί να μην έχει τεράστιες διαφορές στο άρωμα, τη γεύση ή την ποιότητα - η εταιρεία που θα έχει κάνει την πιο αποτελεσματική δουλειά στο marketing θα τον κερδίσει.

Η ουσία είναι ότι στην καθημερινή ζωή του μέσου καταναλωτή δεν υπάρχουν τυφλές δοκιμές. Και δεν πρέπει να υπάρχουν - αυτές είναι από τα πράγματα που κάνουμε εμείς οι επαγγελματίες (και γενικώς πιο... σκληροπυρηνικοί), για να μην χρειαστεί να τα κάνουν οι υπόλοιποι. Και βέβαια δεν είναι κακό να ζούμε το μύθο ενός προϊόντος - δεδομένου βέβαια ότι αυτό δεν είναι το μόνο μας κριτήριο, αλλά έχουμε δοκιμάσει, απορρίψει, προτιμήσει και εν τέλει καταλήξει στο τι "πάει" πιο πολύ στο γούστο, στην τσέπη, στον τρόπο ζωής μας.

Αυτά περί τυφλών δοκιμών και διαγωνισμών. Και μια και αύριο ξεκινούν (επιτέλους) οι διακοπές μου, θα περιμένω να περάσει λίγο η ώρα, θα ετοιμάσω αποσκευές και μετά θα φτιάξω και ένα σπέσιαλ, δροσιστικό gin & tonic για να καλωσορίσω το (δικό μου) καλοκαίρι.

Στην υγειά σας και καλές διακοπές!

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v