Η άδεια του Κουφοντίνα και το καθήκον της πολιτείας

Ο Δημήτρης Κουφοντίνας έλαβε την άδεια που δικαιούταν εδώ και αρκετά χρόνια. Γιατί ο εγκλεισμός δεν είναι "εκδίκηση".
Η άδεια του Κουφοντίνα και το καθήκον της πολιτείας

Η άδεια στον Δημήτρη Κουφοντίνα πυροδότησε για μια ακόμη συζητήσεις που τελικά καταλήγουν στο ίδιο ζήτημα: Με ποιους όρους πρέπει να συμπεριφέρεται μια κοινωνία στους κρατούμενούς της και ποια είναι η βασική ιδέα πίσω από την κάθειρξη;

Η εκδίκηση, ο σωφρονισμός ή ο παραδειγματισμός;   

Ακούστηκε ότι για να δικαιούται την άδεια θα πρέπει κάποιος να είναι μεταμελημένος. Αυτό δεν προκύπτει από την διάταξη του νόμου και – προφανώς- ούτε από το πνεύμα του. Η άδεια στον κρατούμενο δεν δίνεται σαν δώρο, αλλά σκοπεύει να κάνει τον εγκλεισμό λιγότερο απεχθή. Η σωστή συμπεριφορά θεωρείται προαπαιτούμενο της λήψης άδειας όχι ως ένδειξη μεταμέλειας, αλλά ως ένδειξη αναγνώρισης των κανόνων και- συνεπόμενα- και της υποχρέωση του κρατουμένου να επιστρέψει.

Αυτά ισχύουν και πρέπει να ισχύουν ανεξάρτητα από το εάν ο περί ου ο λόγος κρατούμενος  είναι ο Κουφοντίνας ή ο Ρουπακιάς. Ασχέτως ποιον συμπαθεί κανείς περισσότερο και γιατί, δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν διαφοροποιήσεις σε αυτό που προβλέπει ο νόμος. Και αυτό γιατί όλη η λογική πίσω από τον εγκλεισμό δεν γίνεται τιμωρητική- εκδικητική, αλλά σωφρονιστική.

Αν θεωρούμε ότι ο τάδε ή ο δείνα κατάδικος είναι πιο «επικίνδυνος»- με όλη την ασάφεια που ένας τέτοιος χαρακτηρισμός περιέχει- αυτό που πρέπει να γίνει είναι να προσαρμοστούν ανάλογα οι παράμετροι εκείνες που εξασφαλίζουν την επιστροφή του, είτε αυτό είναι «βραχιολάκι», είτε παρακολούθηση είναι ό,τι άλλο προβλέπεται.

Καταγέλαστη και λαϊκίστικη είναι κατά τη γνώμη μου η ανακοίνωση της Νέας Δημοκρατίας όπου αναφέρεται ότι σε αυτούς που υποδέχτηκαν τον Κουφοντίνα κατά την έξοδό του βρισκόταν και ο «γιος του προέδρου της Βουλής». Ελπίζω ο φιλελεύθερος Κυριάκος Μητσοτάκης να το πάρει αλλιώς. Χώρος για στέρεη κριτική υπάρχει, απλώς δεν θα είναι τόσο εύληπτη για το πόπολο.               

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v