Χρειάζεται... επίδομα δημοσιογραφικής έρευνας

Άλλη μια "πλαστή" ειδηση γίνεται viral και εμείς ψάχνουμε να βρούμε το χαμένο νόημα της δημοσιογραφίας.
Χρειάζεται... επίδομα δημοσιογραφικής έρευνας
Τις καρδιές των μέσων ενημέρωσης έκλεψε η «είδηση» περί της πρόθεσης της υπουργού Όλγας Γεροβασίλη να ανταμείψει τους δημόσιους υπαλλήλους με επίδομα σφραγίδας, ύψους 50 ευρώ. Η πληροφορία αναπαρήχθη σε ουκ ολίγα μέσα, δίκην ρεπορτάζ, πριν αποκαλυφθεί ότι επρόκειτο για χιουμοριστικό πλαστό δημοσίευμα της ιστοσελίδας «Βατράχι».

Το «Βατράχι», όπως και το «Κουλούρι» κατασκευάζουν πλαστές ειδήσεις προκειμένου μέσω της υπερβολής, που αυτές συνήθως περιέχουν, να σατιρίζουν καταστάσεις εμπνευσμένες από την καθημερινότητα ή την πολιτική κατάσταση. Η είδηση για τα… σχέδια της κ. Γεροβασίλη δεν είναι καινούρια αλλά μόλις αυτές τις ημέρες έφτασε να αναπαραχθεί και έτσι να γίνει viral.

Αιτία του κακού εικάζω ότι είναι η πηγή της αναπαραγωγής, η οποία ήταν, σύμφωνα με το Luben, η στήλη του Βηματοδότη, στο Βήμα. Προφανώς καθησυχασμένα τα διάφορα μέσα από το ότι η δημοσίευση δεν έγινε σε κάποιο blog της συμφοράς αλλά σε έγκυρη εφημερίδα, ένιωσαν άνετα να το αναπαράξουν προσθέτοντας και την κριτική τους (*).

Από το ιλαρό συμβάν κρατώ πρώτον το ότι όλα αυτά τα μέσα θεώρησαν την κυβέρνηση ικανή να θεσπίσει ένα τέτοιο επίδομα! Μάλλον το χαμηλό του ύψος και η… αγάπη προς τους δημοσίους υπαλλήλους για την οποία πολύ έχει λοιδορηθεί η Κυβέρνηση Τσίπρα έκαναν την ίδια την είδηση πιστευτή.

Δεύτερον κρατώ την έκπτωση της έννοιας της δημοσιογραφικής αξιοπιστίας, καθώς φαίνεται ότι τα social media αποτελούν πλέον «πηγές» και έγκριτων μέσων, τα οποία δεν μπαίνουν καν στον κόπο να ελέγξουν αν τα όσα περνούν από το timeline του καθενός ισχύουν ή όχι. Η απαξίωση του δημοσιογραφικού προϊόντος κακώς έχει ταυτιστεί με το ίντερνετ και την διαδικτυακή ενημέρωση. Είναι θέμα νοοτροπίας που αφορά όλη τη δομή ενός μέσου. Κακά τα ψέματα: Είναι εποχές που η αξιοπιστία δεν πουλάει όσο ένας «κίτρινος» τίτλος.

Θα περάσει και αυτό. Μέχρι τότε υπομονή και όχι χρήση των social media ως πηγής ενημέρωσης.      

(*)Αλήθεια το Βήμα δεν ήταν που προ ετών είχε δημοσιεύσει τα «αποτελέσματα» μιας προγραμματισμένης συνάντησης του Πρωθυπουργού τότε Καραμανλή με τον Τούρκο ομόλογό του; Μόνο πρόβλημα ήταν ότι η συνάντηση είχε τελικά αναβληθεί, ενώ το δημοσίευμα είχε γραφτεί «στον αέρα» και είχε τυπωθεί πριν ανακοινωθεί η ματαίωση της συνάντησης. Η αλαζονική απάντηση της εφημερίδας ήταν κάτι του στυλ «όλοι έτσι κάνουν», «καθιερωμένες πρακτικές» κλπ κλπ.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v