Ο Θεοτοκάς και "όσοι γενούν Πρωθυπουργοί"

Το κείμενο της έκθεσης για τις Πανελλήνιες άλλαξε για να μην μιλήσει για "κακό πρωθυπουργό" και... όλοι συζητούν για αυτό.
Ο Θεοτοκάς και όσοι γενούν Πρωθυπουργοί
Μια αλλαγμένη φράση στο κείμενο των πανελληνίων εξετάσεων γίνεται αφορμή για πολιτική αντιπαράθεση- όπως τα περισσότερα πια πράγματα στη χώρα. Κατά την εξέταση των υποψηφίων των ΕΠΑΛ στο μάθημα της έκθεσης, το προς επεξεργασία κείμενο που δόθηκε ήταν του Γιώργου Θεοτοκά, ενός σημαντικού διανοητή/δημιουργού της δεκαετίας του 30 και συγγραφέα, μεταξύ άλλων, των ημερολογίων της Κατοχής.

Το κείμενο είχε την μορφή των παραινέσεων ενός πατέρα προς τον γιό του. Μεταξύ άλλων, επιχειρώντας να τον συμβουλεύσει ώστε να είναι ευτυχής όποια δουλειά και αν διαλέξει, του επισημαίνει ότι  «ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σε αυτή είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κούφο [δηλαδή ελαφρόμυαλο] πρύτανη ή έναν κακό πρωθυπουργό».

Το κείμενο που δόθηκε στους υποψηφίους επέδειξε μια… αυξημένη πολιτική ευαισθησία και αντικατέστησε τον κούφο πρύτανη και- κυρίως- τον «κακό πρωθυπουργό» με τον «κακό επιστήμονα». Έτσι το κείμενο το οποίο δόθηκε τελικά σημείο αυτό αναφέρει: «Ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σε αυτή είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κακό επιστήμονα». Στα έντυπα των εξετάσεων σημειώνεται ότι το απόσπασμα είναι «του Θεοτοκά», όπως επίσης και ότι αποτελεί διασκευή.   

Η επιτροπή επιλογής θεμάτων παρενέβη στις αντεγκλήσεις λέγοντας ότι «πάντα γίνονται διασκευές» των κειμένων, καταφέρνοντας ωστόσο να πείσει μόνο όσους δεν έχουν καθόλου σχέση με την διαδικασία επιλογής θεμάτων για πανελλήνιες. Οι «άλλοι» θυμούνται λίγο καλύτερα και μαρτύρησαν στον Ιοβόλο ότι η «διασκευή» σχεδόν ποτέ δεν περιλαμβάνει λεκτικές διαφοροποιήσεις στο κείμενο, αλλά συντόμευση, γραμματική ή/και αυτό που λένε συντακτική εξομάλυνση.  

Αν και η επιλογή του αποσπάσματος είναι ενδιαφέρουσα μιας και απευθύνεται σε παιδιά Επαγγελματικών λυκείων και τους παραπέμπει μέσα από το απόσπασμα να διανοηθούν πάνω στην επαγγελματική τους επιλογή και τα τυχόν πλεονεκτήματά της, η διασκευή του είναι ολίγον ατυχής. Όλοι καταλαβαίνουν ότι κανείς από αυτούς που διαλέγουν τα θέματα δεν θα ήθελε να βάλει τα παιδιά να σχολιάζουν τι θα πει «κακός πρωθυπουργός», με αποτέλεσμα να συζητούν όλοι- πλην ίσως των παιδιών- την πολιτική σημασία του να αλλάζεις το νόημα του Θεοτοκά για να μην ταράξεις τα νερά.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v