Η BMW αναπτύσσει την αυτόνομη οδήγηση

Η γερμανική μάρκα έδωσε στη δημοσιότητα περισσότερες πληροφορίες για την εξέλιξή της αυτόνομης οδήγησης.
Η BMW αναπτύσσει την αυτόνομη οδήγηση
Η BMW εξελίσσει συνεχώς την αυτόνομη οδήγηση και προετοιμάζεται για την επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης χωρίς την συμμετοχή του οδηγού στην κίνηση του αυτοκινήτου ακόμη και σε δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες. Η γερμανική μάρκα έδωσε περισσότερες πληροφορίες για την εξέλιξή της αυτόνομης οδήγησης. Επίσης καθόρισε τα επίπεδα που έχουν δημιουργηθεί για την πλήρη ανάπτυξη της. 

Επίπεδο 2 (σήμερα):

Τα συστήματα υποστήριξης οδηγού αντιπροσωπεύουν ένα προκαταρκτικό στάδιο αυτοματοποιημένης οδήγησης. Ο οδηγός είναι συνεχώς υπεύθυνος για την οδήγηση (αναγνώριση των χεριών στο τιμόνι).

Από τα πέντε επίπεδα αυτοματοποίησης των οχημάτων που έχει προσδιορίσει η βιομηχανία αυτοκινήτου, τα οχήματα παραγωγής σήμερα βρίσκονται στο επίπεδο 2 (συστήματα υποστήριξης οδηγού). Το BMW Group σκόπιμα τους αποδίδει τέτοιες ονομασίες, όπως το Driving Assistant Plus στη νέα BMW Σειρά 7 και τη BMW Σειρά 5.

Η υποστήριξη με καθοδήγηση του οχήματος διαμήκως και πλαγίως επιτρέπει πιο χαλαρή, ασφαλέστερη οδήγηση, που σημαίνει ότι ο οδηγός υφίσταται πολύ λιγότερο στρες. Τα σημερινά συστήματα όμως απαιτούν τη συνεχή προσοχή του οδηγού στην κυκλοφορία, εν μέρει λόγω των δυνατοτήτων της σημερινής τεχνολογίας αλλά και της ισχύουσας νομοθεσίας. Ο οδηγός είναι πάντα υπεύθυνος για τον έλεγχο του οχήματος. Χαρακτηριστικά όπως αναγνώριση χεριών στο τιμόνι είναι σχεδιασμένα για να επιτυγχάνεται ο σκοπός αυτός.

Επίπεδο 3 (έναρξη από το 2021 με BMW iNext):

Μόλις επιτευχθεί το επίπεδο 3, ο οδηγός και το όχημα θα μπορούν να μοιράζονται την ευθύνη για τον έλεγχο του οχήματος για πρώτη φορά. Σε περιπτώσεις προηγμένης αυτοματοποιημένης οδήγησης, όταν ένα όχημα κινείται σε δρόμο με νησίδα στη μέση, ο ρόλος του οδηγού θα περιορίζεται σε δευτερεύουσες δραστηριότητες για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους ή θα μπορεί ο ίδιος να ξεκουράζεται (eyes off). Ωστόσο θα πρέπει να είναι σε θέση να αναλαμβάνει ανά πάσα στιγμή τον πλήρη έλεγχο σε εύλογο χρονικό διάστημα (μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα) όταν υπαγορεύει το σύστημα.

Τα οχήματα αυτού του επιπέδου, θα μπορούν να κινούνται τελείως αυτόματα και να αναλαμβάνουν τον έλεγχο όταν υπάρχει νησίδα στη μέση, για παράδειγμα σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ή αυτοκινητόδρομους. Στο διάστημα αυτό, ο oδηγός θα μπορεί να ασχολείται με άλλες δραστηριότητες(“eyes off”), αλλά σε περίπλοκες καταστάσεις, θα πρέπει να μπορεί να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, μετά από προτροπή του συστήματος.

Παράδειγμα, μία νέα σειρά οδικών έργων με συγκεχυμένη σήμανση και περίπλοκη διάταξη λωρίδων. Σε κάθε περίπτωση, ο οδηγός χρειάζεται άδεια οδήγησης και πρέπει να είναι σε θέση να εκτελέσει τα οδηγικά του καθήκοντα.

Επίπεδο 4 (έναρξη από το 2021 με τεχνικές ρήτρες, BMW iNext):

Πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση σε περιβάλλον πόλης και – σε μία έκδοση με εκτεταμένη λειτουργικότητα – σε δρόμο με νησίδα στη μέση. Ο οδηγός μπορεί να κοιμάται σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων, εάν το επιθυμεί. Η βασική διαφορά από το επίπεδο 3: το χρονικό διάστημα ανάκτησης του ελέγχου είναι πολύ μεγαλύτερο (“mind off”).

Από τεχνολογικής πλευράς, το επίπεδο 4 αντιπροσωπεύει την προοδευτική εξελιξη από το επίπεδο 3. Ο οδηγός θα αναλαμβάνει τον έλεγχο μόνο σε εξαιρετικά περίπλοκες καταστάσεις ή όταν επίκεινται ακραίες καιρικές συνθήκες. Αν και ο οδηγός θα πρέπει να διαθέτει έγκυρη άδεια οδήγησης και τις ανάλογες ικανότητες, η οδήγηση σε “mind off” mode είναι θεωρητικά εφικτή, και θα προσφέρει στον οδηγό τη δυνατότητα να κοιμάται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Οι κύριες διαφορές μεταξύ επιπέδου 3 και επιπέδου 4 είναι το χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ο οδηγός πρέπει να αναλαμβάνει τον έλεγχο του οχήματος και η ικανότητα διαχείρισης της αστικής κυκλοφορίας στο πλήρως αυτοματοποιημένο πρόγραμμα του επιπέδου 4. Στο επίπεδο 3, ο οδηγός πρέπει να αναλαμβάνει και πάλι το έλεγχο σε ένα λογικό χρονικό διάστημα (μερικά δευτερόλεπτα). Εάν δεν το κάνει, το αυτοκίνητο  αυτόματα τίθεται σε κατάσταση ‘χαμηλού ρίσκου’, για παράδειγμα, φρενάροντας για ελεγχόμενη στάση στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης.

Στο επίπεδο 4, θα υπάρχει πολύ περισσότερος χρόνος για να αναλάβει ο οδηγός τον έλεγχο στην αυτοματοποιημένη οδήγηση του επιπέδου 4. Η κύρια διαφορά μεταξύ του επιπέδου 4 και του επιπέδου 5 είναι ότι παρά το ότι ο οδηγός μπορεί να οδηγήσει εάν το επιθυμεί στο επίπεδο 5, δεν θα είναι υποχρεωμένος να το κάνει.

Επίπεδο 5 (εξελίξεις παράλληλα με τα επίπεδα 3 και 4 πιθανόν μετά το 2020 με τη μορφή πιλοτικών project):

Αυτόνομη οδήγηση, το τιμόνι και τα πεντάλ δεν είναι απαραίτητα, οι επιβάτες κάθονται στο όχημα χωρίς εμπλοκή στην οδήγηση, δεν χρειάζεται άδεια οδήγησης (“driver off”). Αν υποθέσουμε ότι το όχημα διαθέτει τιμόνι και πεντάλ, ο οδηγός θα μπορεί να οδηγήσει μόνον εάν το επιθυμεί, χωρίς να είναι υποχρεωμένος.

Αντίθετα με τα επίπεδα 3 και 4, δεν χρειάζονται ούτε ικανότητες ούτε άδεια οδήγησης για αυτόνομη οδήγηση, καθιστώντας μη απαραίτητα το τιμόνι και τα πεντάλ. Το όχημα αναλαμβάνει τον έλεγχο όλων των λειτουργιών. Αυτό είναι ιδιαιτέρως περίπλοκο, γι’ αυτό και οι απαιτήσεις που υπάρχουν για τις τεχνικές λύσεις είναι εξαιρετικά υψηλές. Τα αυτοοδηγούμενα οχήματα, αρχικά, θα λειτουργούν με χαμηλές ταχύτητες σε συνθήκες κυκλοφορίας πόλης. Επομένως, σε προκαταρτικό στάδιο, θα χρησιμοποιούνται σε κέντρα πόλεων και συγκεκριμένα σε οριοθετημένες περιοχές.

Πιθανολογείται ότι τα πρώτα αυτοοδηγούμενα οχήματα θα κυκλοφορήσουν παράλληλα με προηγμένα αυτοματοποιημένα οχήματα το χρονικό διάστημα μεταξύ 2020 και 2030. Αναμένεται τα πρώτα πιλοτικά projects με αυτόνομα οχήματα να λανσαριστούν σε επιλεγμένα κέντρα πόλεων μέσα στη δεκαετία που διανύουμε. Ωστόσο, προς το παρόν, μόνο υποθετικά μπορούμε να μιλήσουμε για την ημερομηνία που θα συμβεί αυτό. Κατά συνέπεια, προηγμένα αυτοματοποιημένα οχήματα θα κάνουν πρώτα την εμφάνισή τους στους αυτοκινητόδρομους, ενώ τα πλήρως αυτόνομα θα ξεκινήσουν από κέντρα πόλεων, στο πλαίσιο πιλοτικών προγραμμάτων που θα τρέξουν παράλληλα.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v