Με δύναμη από την NASA

Η Nissan με την βοήθεια του Maarten Sierhuis, πρώην μέλους της NASA, τελειοποιεί ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης.
Με δύναμη από την NASA
του Σπύρου Ρέκκα

Η αυτόνομη οδήγηση δεν είναι μια απλή υπόθεση. Το πρώτο δυστύχημα που συνέβη πρόσφατα με ένα Tesla στις ΗΠΑ, ενισχύει την θέση όσων πιστεύουν ότι η αυτόνομη οδήγηση θα είναι μια ασφαλής διαδικασία κίνησης των αυτοκινήτων, μετά από μια δεκαετία γιατί απαιτείται περισσότερη έρευνα και δημιουργία νέων διατάξεων υψηλής αξιοπιστίας.

Η Nissan, ενστερνίζεται όλες τις απόψεις και θέσεις των επιστημόνων και οδηγών, διότι γνωρίζει πολύ καλά, ότι το τελικό αποτέλεσμα μετράει και καταγράφεται στη λίστα των πεπραγμένων.

Η ιαπωνική μάρκα έχει αυτή την αντιμετώπιση και στο θέμα της αυτόνομης οδήγησης, λόγω της ζηλευτής εμπειρίας της στους αγώνες αυτοκινήτων. Στις αγωνιστικές αντιπαραθέσεις, αυτό που όλοι θυμούνται είναι το νούμερο που λαμβάνει ο κάθε αγωνιζόμενος στο τέλος του αγώνα.

Γνωρίζω την θεωρία της Nissan και εκτιμώ ότι αυτή η μάρκα, δεν θα παίξει με την ζωή οδηγών και πεζών. Ανάλογη τοποθέτηση έχουν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά όπως έχω διαπιστώσει, μερικές φορές στη προσπάθεια του εντυπωσιασμού και των απαιτήσεων των τμημάτων μάρκετινγκ, επιλέγουν λανθασμένο δρόμο για να φτάσουν πιο γρήγορα στο τέλος. Και δεν φτάνουν ποτέ έγκαιρα.

Η Nissan, απευθύνθηκε σε έναν διακεκριμένο επιστήμονα για να δημιουργήσει την κατάλληλη υποδομή της αυτόνομης οδήγησης. Ο Maarten Sierhuis, επιστήμονας των υπολογιστών, είναι πρώην ερευνητής της NASA. Σχεδίασε τις αλληλεπιδράσεις των ρομπότ με τους ανθρώπους και ανέπτυξε τα ευφυή συστήματα για την εξερεύνηση του διαστήματος. Τώρα επικεντρώνει τις προσπάθειές του, στην τεχνητή νοημοσύνη που θα δώσει ώθηση στο μέλλον των αυτόνομων οχημάτων της μάρκας. Δηλαδή, η ιαπωνική φίρμα θα φτάσει στον τερματισμό με την δύναμη της NASA.

Με το ίδιο πάθος που κατάφερε να απογειώσει το διαστημικό πρόγραμμα των ΗΠΑ στην ρομποτική και τεχνητή νοημοσύνη, ο Maarten Sierhuis διευθύνει τώρα το Ερευνητικό Κέντρο της Nissan (NRC) στη Silicon Valey της Καλιφόρνιας.

“Φέρνοντας αυτή τη νέα τεχνολογία στην κοινωνία, θα αλλάξουν πολλά πράγματα”, λέει ο Sierhuis, ένας Ολλανδός που ζει στις ΗΠΑ από το 1989. “Μπορεί να με πείτε και τρελό, αλλά για μένα μέρος των επιδιώξεών μου είναι να σκέφτομαι τέτοιου είδους προβλήματα και τον τρόπο που θα γίνουν όλα σωστά”.

H ανθρωποκεντρική προσέγγιση του Sierhuis, ταυτίζεται με την στρατηγική της μάρκας για τα αυτόνομα οχήματα. Η συγκεκριμένη στρατηγική επικεντρώνεται στην παροχή νέων επιλογών στους οδηγούς , στο πλαίσιο της ανάπτυξης της πλήρους “αυτόνομης” οδήγησης, όπου η μάρκα θεωρεί ότι θα είναι πραγματικότητα σε μια δεκαετία.

Τα παραπάνω σημαίνουν την παραγωγή στα επόμενα χρόνια αυτοκινήτων και φορτηγών, που θα επιτρέπουν στον οδηγό να επιλέξει αν θα μεταφέρει τον έλεγχο στα αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης σε διάφορα σημεία κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, ή θα παραμείνουν στον έλεγχό του καθ 'όλη τη διαδρομή.

Ακόμα και όταν ο οδηγός έχει τον έλεγχο του οχήματος, τα αυτόνομα συστήματα θα πρέπει να παρακολουθούν συνεχώς τις συνθήκες και σε περίπτωση άμεσου κινδύνου, να συνεπικουρούν τον οδηγό στην αποφυγή ενός ατυχήματος.

Ο Sierhuis, ο οποίος είναι κάτοχος διδακτορικού στην τεχνητή νοημοσύνη από το Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, λέει ότι η ομάδα του θα εφαρμόσει ανθρωπολογική μάθηση στον σχεδιασμό των αυτόνομών συστημάτων. Πρόκειται για μια στρατηγική που έχει χρησιμοποιηθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, για πρώτη φορά στη NYNEX (τώρα Verizon) και αργότερα στη NASA.

Η πρώτη από τις αυτόνομες τεχνολογίες κίνησης λανσαρίστηκε πριν από λίγες ημέρες. Η τεχνολογία αυτή, γνωστή ως “ProPILOT," επιτρέπει στα αυτοκίνητα να κινούνται αυτόνομα και με ασφάλεια, ακόμα και σε συνθήκες βεβαρημένης κυκλοφορίας στις εθνικές οδούς.

Το 2018, η μάρκα αναμένεται να λανσάρει ένα σύστημα ελέγχου πολλαπλών λωρίδων κυκλοφορίας (multiple-lane control), όπου θα μπορεί να διαχειριστεί τους όποιους κινδύνους και να αλλάζει λωρίδα στο όχημα, κατά τη διάρκεια της οδήγησης στον αυτοκινητόδρομο. Το 2020, σχεδιάζεται η προσθήκη της δυνατότητας αυτόνομης οδήγησης για το όχημα σε συνθήκες αστικού ιστού και σε διασταυρώσεις, χωρίς την παρέμβαση του οδηγού.

Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο Sierhuis, “Θέλω να έχω τη δυνατότητα να οδηγώ το όχημά μου αλλά και να επιλέγω αν αυτό θα το κάνει το σύστημα… Και εγώ θα αποφασίσω ποια επιλογή θα κάνω την όποια στιγμή."

Ο Sierhuis, του οποίου η ομάδα στη Silicon Valley είναι μία από τις πολλές ομάδες της Nissan ανά την Υφήλιο που εργάζονται πάνω στο πρόγραμμα της αυτόνομης οδήγησης οχημάτων, φέρνει ως παράδειγμα την καθημερινή μετακίνησή του από το σπίτι του στο Σαν Φρανσίσκο έως το ερευνητικό κέντρο στο Sunnyvale, προκειμένου να δείξει τα πλεονεκτήματα και την ευελιξία που η αυτόνομη οδήγηση προσφέρει.

Όπως λέει, "το μόνο πράγμα που πραγματικά μου αρέσει στην καθημερινή μετακίνησή μου είναι ότι αυτή είναι η στιγμή που έχω αποκλειστικά για τον εαυτό μου. Και αν το αυτοκίνητο μπορεί να αναλάβει την οδήγηση σε ένα μέρος της διαδρομής, αυτό θα είναι για μένα το καλύτερο πράγμα που μπορεί να συμβεί."

Με την εφαρμογή της αυτόνομης οδήγησης, οι οδηγοί θα έχουν για πρώτη φόρα χρόνο για παραγωγικές ή άλλες δραστηριότητες. Μάλιστα, η μάρκα σχεδιάζει να αναπτύξει μια σειρά από συναφείς υπηρεσίες κατά τα επόμενα χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους διασύνδεσης με smartphone, πρόσβαση σε πληροφορίες για την κυκλοφορία μέσω on-board συστημάτων επικοινωνιών, καθώς και εξ αποστάσεως αλληλεπίδραση με το όχημα μέσω ενός mobile app.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v