Σταθμός Πελοποννήσου: Φωτο-βόλτα στον 19ο αιώνα

Ο φωτογραφικός φακός του in2life βουτάει στο μαγικό σύμπαν του τριπλοκλειδωμένου Σιδηροδρομικού Σταθμού Πελοποννήσου, και φωτογραφίζει μεγαλοπρεπείς σάλες αναμονής, ζωγραφιστά ταβάνια και ατμοσφαιρικές αποβάθρες που δε βλέπουν πια τα τραίνα να περνούν.
Σταθμός Πελοποννήσου: Φωτο-βόλτα στον 19ο αιώνα
Κείμενο: Ηρώ Κουνάδη
Φωτογραφίες: Ηρώ Κουνάδη - Γιώργος Παπαδόπουλος

Ο σταθμάρχης δεν μένει πια εδώ. Μένουν, όμως, οι αναμνήσεις, η νοσταλγική ατμόσφαιρα της Αθήνας του 19ου αιώνα, κι αυτό το κιτρινωπό φως που εισβάλει από τα μεγάλα παράθυρα και αντανακλάται επάνω στις λευκές επιφάνειες, κάνοντας τον χώρο ακόμη πιο ονειρικό.

Το τραίνο σφύριξε για τελευταία φορά στον Σταθμό Πελοποννήσου το 2005. Από τότε μέχρι σήμερα, το κτίριο παραμένει κλειδωμένο, και ανοίγει μόνο για εκδηλώσεις, όπως ήταν το ιδιαίτερα επιτυχημένο διήμερο φεστιβάλ Art is Hard, τον περασμένο Σεπτέμβριο, και ακόμα πιο πριν η βραδιά tango των Atenistas τον Μάιο.

Πίσω από τις βαριές ξύλινες πόρτες με τα φτερωτά χερούλια (ο Ερμής ήταν ο προστάτης των μεταφορών, και οι αρχιτέκτονες του 19ου αιώνα αγαπούσαν τις αναφορές στην ελληνική μυθολογία) ο χρόνος έχει σταματήσει. Στις μεγάλες αίθουσες αναμονής τα μαρμάρινα τζάκια είναι σβηστά. Από τα μπορντό ζωγραφιστά ταβάνια κρέμονται γιγάντιοι πολυέλαιοι που αντιστέκονται στη φθορά του χρόνου. Μπροστά στο ξύλινο κουβούκλιο των εισιτηρίων σχεδόν περιμένεις να δεις κάποιον ήρωα της Άγκαθα Κρίστι να κανονίζει τις λεπτομέρειες του ταξιδιού του.


Μικρή σιδηροδρομική ιστορία

Το 1884 ξεκίνησε να κατασκευάζεται ο Σταθμός Πελοποννήσου, για να ολοκληρωθεί πέντε χρόνια αργότερα, το 1889. Τα σχέδιά του ήταν έργο μιας ομάδας Γάλλων μηχανικών που είχε μετακληθεί από τον τότε πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη, με επικεφαλής τον Alfred Rondel και υπεύθυνο αρχιμηχανικό των σιδηροδρόμων τον Abel Gotteland. Το ότι έχετε ακούσει να τον αναφέρουν ως «κτίριο του Τσίλερ» οφείλεται σε κάποιες παρεμβάσεις που έκανε αργότερα στον σταθμό ο αρχιτέκτονας-σταρ της Αθήνας του 19ου αιώνα, δίνοντάς του την μορφή που έχει σήμερα: αυτήν που συνδυάζει την γοητεία του νεοκλασικού με τα art nouveau στοιχεία.

Ο σταθμός λειτουργούσε ασταμάτητα από τα τέλη του 19ου αιώνα έως το 2005, οπότε και καταργήθηκε οριστικά το παλιό σιδηροδρομικό δίκτυο μετρικού εύρους που χρησιμοποιούσε, και όλες οι γραμμές μεταφέρθηκαν στον παρακείμενο Σταθμό Λαρίσης.
 

Δυνατότητες αξιοποίησης

Τον Σταθμό Πελοποννήσου διαχειρίζεται η ΓΑΙΑ ΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ που δραστηριοποιείται στον χώρο της ανάπτυξης και διαχείρισης της σιδηροδρομικής ακίνητης περιουσίας . Στην ΓΑΙΑ ΟΣΕ (τηλ.: 210 8318158) θα απευθυνθείτε για να νοικιάσετε τον χώρο για εκδηλώσεις όπως ένα μουσικό φεστιβάλ, ένα εταιρικό πάρτι ή μια θεματική βραδιά. Μοναδική προϋπόθεση είναι ο σεβασμός του χώρου: ένα metal live, για παράδειγμα, μάλλον αποκλείεται, καθώς η ιδιαίτερα δυνατή ηχητική εγκατάσταση δεν ενδείκνυται για τα ευαίσθητα υλικά (τζάμια κλπ) του διατηρητέου κτιρίου. Οι τιμές ενοικίασης είναι συζητήσιμες, και εμπίπτουν σε κάθε περίπτωση στην κατηγορία που θα λέγαμε value for money.

Στα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνονται σκέψεις για φιλοξενία συνεδρίων και μεγαλύτερων εν γένει εκδηλώσεων, όπως και μία σειρά επενδύσεων που θα χρηματοδοτήσουν την συντήρηση του κτιρίου.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v