Γιάννης Βελισσαρίδης: "Η δύναμη ενός πορτρέτου είναι το βλέμμα"

Με αμέτρητα projects στο ενεργητικό του, πλειάδα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών να έχουν ποζάρει στον φακό του και με περίσσιο πάθος για την τέχνη του, ο Γιάννης Βελισσαρίδης, ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους Έλληνες φωτογράφους, αποκλειστικά στο In2life.
Ήταν ο αποκλειστικός ή ο μοναδικός φωτογράφος της Vanessa May σε Live φωτογράφηση για το promotion μια συναυλίας της στο Ηρώδειο, έχει φωτογραφήσει πλειάδα καλλιτεχνών, πολιτικών, ηθοποιών και χορευτών, ενώ τα project του για τον χορό και τα διαφημιστικά έχουν εκπλήξει και ενθουσιάσει. Ο Γιάννης Βελισσαρίδης είναι ένας φωτογράφος υψηλού επιπέδου, και όχι απλά ένας επαγγελματίας φωτογράφος. Η καλλιτεχνική φωτογραφία θέλει ταλέντο και πολύ δουλειά. Άλλωστε μια φωτογραφία φυλακίζει μια στιγμή, ένα συναίσθημα, τον χρόνο. Μίλησε στο In2life για την πορεία του, τη σχέση με τα μοντέλα του, τα σχέδιά του, την προώθηση της δουλειάς του. Μια inside συνέντευξη με ένα διαφορετικό καλλιτέχνη.

- Tι κάνει καλό και ξεχωριστό έναν φωτογράφο; Χρειάζεται ταλέντο ή εκμάθηση;
- Πρώτα απ’ όλα απαραίτητα είναι η αγάπη γι’ αυτό που κάνει, το ιδιαίτερο στιλ του, η ξεχωριστή «ματιά του». Σίγουρα το ταλέντο παίζει σημαντικό ρόλο, είναι ας πούμε η αρχή αλλά χρειάζονται και άλλα βασικά στοιχεία όπως η παιδεία που αποκτάται μέσα από τα μουσικά του ακούσματα, τον κινηματογράφο, τα βιβλία. Η κουλτούρα γενικά που αποκτά κανείς από μικρός βοηθά ώστε να κατασταλάξει κάπου και να έχει το δικό του στιλ. Επίσης η εκπαίδευση σε κάποια σχολή ή σεμινάριο και η εμπειρία που «χτίζεται» μέσα από τη δουλειά παίζουν το δικό τους σημαντικό ρόλο.

- Πώς επιλέγεις τα εκάστοτε κόνσεπτ για τα projects σου;
- Όταν είναι δουλειά που μου έχει ανατεθεί από πελάτη πρέπει να είμαι ευέλικτος και αποτελεσματικός λόγω του περιορισμένου χρόνου, έτσι βλέπω τι πρέπει να προβάλω και με ποιον τρόπο θα πραγματοποιήσω την φωτογράφηση άμεσα. Αυτά σε συνδυασμό με τον τόπο, το θέμα και τις τάσεις της εποχής με οδηγούν στο concept που θα χρησιμοποιήσω τελικά. Στα δικά μου project έχω τον χρόνο για να βρω την ιδέα. Άλλες φορές πάλι η ίδια η ιδέα με οδηγεί στο project που στη συνέχεια το πραγματοποιώ. Τώρα πιστεύω ότι η επιλογή γίνεται σε σχέση με τα κενά που έχω σαν καλλιτέχνης και θέλω να γεφυρώσω ή να κλείσω.

- Μίλησε μου για τον χορό, πώς αποτυπώνεται το αίσθημα και τι σε τραβάει στο να φωτογραφίζεις τέτοιες παραστάσεις;
- Ο χορός ήταν για μένα ένα ιδιαίτερο «σχολείο» που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην έκφρασή μου μέσω της τέχνης μου. Με συναρπάζει η πλαστικότητα της κίνησης, η ενέργεια που ακτινοβολεί, η προσπάθεια που απαιτείται, τα συναισθήματα που αποτυπώνονται στο πρόσωπο, η δυνατή μουσική που σε παρασύρει, οι φόρμες και οι σκιές που δημιουργούν τα σώματα μέσα ή έξω από το κάδρο μου! Ο φακός παρακολουθεί την κίνηση, παρασύρεται από τα συναισθήματα, λικνίζεται στο ρυθμό της μελωδίας και αποτυπώνει στιγμές, όλες τους μοναδικές! Αυτό είναι που με έλκει στο χορό: η συνεχής δράση, ο πλούτος των συναισθημάτων που εκφράζονται αλλά και η απογειωμένη – σχεδόν ονειρική – ομορφιά του σώματος προσφέρουν στο φωτογράφο μια ανεξάντλητη πηγή δημιουργίας, αρκεί να μπορεί να τη διακρίνει και να την αξιοποιήσει.

- Ποιον σύγχρονο φωτογράφο θαυμάζεις;
- Herd Rich, Albert Watson, Mario Testino

- Από πού αντλείς τις επιρροές σου;
- Αυτό είναι κάτι που ξεκινά από τα πρώτα μου βήματα σε ηλικία 17 ετών. Σε μία πόλη όπως η Βέροια όπου μεγάλωσα τα ερεθίσματα ήταν λίγα, έτσι φρόντισα σιγά-σιγά να βρω αυτά που χρειαζόμουν ξεκινώντας με περιοδικά ξενόγλωσσα σχετικά με τη φωτογραφία. Είδα την δουλειά των Helmut Newton και David Hamilton, ήταν οι πρώτοι που με ενθουσίασαν πολύ!

Αργότερα γνώρισα τον Πλάτωνα Ριβέλη ο οποίος με έφερε πιο κοντά με την φωτογραφία τέχνης, την οποία και τελικά δίδαξα σε ηλικία 22 χρόνων. Ακόμα ο Henri Cartier -Bresson, o August Sunder, o Andre Kertesz, ο Garry Winogrand καθώς και άλλοι πολλοί φωτογράφοι τέχνης, η δική μας Nelly’s… Όλοι αυτοί καθώς και η αγάπη μου γι’ αυτό που κάνω έπαιξαν ρόλο και παίζουν ακόμα.

- Λένε πως μια φωτογραφία κλειδώνει μέσα της τον χρόνο, μια στιγμή ή το συναίσθημα. Εσύ τι πιστεύεις? Ποια είναι η φιλοσοφία σου;
- Η ιδιαιτερότητα της κάθε φωτογραφίας μας αγγίζει, μας συναρπάζει και μας «ταξιδεύει» ίσως επειδή παρότι η λήψη της διαρκεί όσο ένα «κλικ» διευρύνει τη στιγμή ακινητοποιώντας το χρόνο για πάντα.

- Ποια είναι η δύναμη ενός πορτρέτου;
- Το βλέμμα οπωσδήποτε! Η ψυχή που καθρεφτίζεται μέσα από αυτό. Στην ουσία το πορτρέτο είναι για μένα μια ειλικρινής αποτύπωση συναισθημάτων. Η αλήθεια του καθενός προσδιορίζεται μέσα από το βλέμμα του και εμβαθύνω σ’ αυτό έχοντάς το σαν προτεραιότητα, ακόμα και σε σχέση με το κάδρο που θα κάνω.

- Η σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ φωτογράφου και μοντέλου θα την έκρινες... έως και "ερωτική"; Παίζει ρόλο πόσο εμπιστοσύνη σου δείχνει το μοντέλο ή η σκηνοθεσία είναι σημαντικότερη;
- Η σχέση είναι άκρως ερωτική γι’αυτό και λέω συνέχεια ότι ο φωτογραφιζόμενος/η πρέπει να φλερτάρει με το φακό. Βέβαια, για να μη παρεξηγηθώ, αυτή η ερωτική σχέση δεν είναι σαρκική, αλλά άκρως δημιουργική! Ο πληθυντικός ευγενείας σταματάει και δημιουργείται σχέση εξάρτησης, μια σχέση που δεν πρέπει να προδωθεί από καμιά πλευρά για όσο κρατήσει η φωτογράφηση. Κοίτα... υπάρχει ψυχολογικό αλισβέρι όταν μία φωτογράφηση είναι σε εξέλιξη. Μοντέλο και φωτογράφος είναι πιο κοντά από ποτέ. Το μοντέλο πρέπει λοιπόν, να με εμπιστευθεί και να αφεθεί στα χέρια μου. Ένας λόγος που αναλαμβάνω νέους ηθοποιούς είναι κι αυτός: με εμπιστεύονται, με «ακολουθούν», δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό και η συνεργασία μας εξελίσσεται αρμονικά. Νέα παιδιά με όρεξη για μάθηση, δοκιμάζονται, τεστάρονται στο φακό μου και δημιουργούμε μαζί το portfolio τους.

- Ποια ήταν η πιο περίπλοκη και δύσκολη φωτογράφηση για project ή άνθρωπο που έχεις κάνει;
- Πολλές φορές οι συνθήκες με ζόρισαν αρκετά ώστε να κάνω τη δουλειά μου, μια από αυτές που θυμάμαι ήταν στο Ηρώδειο. ΄Ημουν ο αποκλειστικός ή ο μοναδικός φωτογράφος της Vanessa May σε Live φωτογράφηση που είχα αναλάβει για την εταιρία της. Ενώ λοιπόν επί μια ώρα τη φωτογράφιζα από μακριά με τηλεφακό (διότι δεν επιτρέπεται να κινείται κάποιος στον κατά τα άλλα ιερό χώρο του Ηρωδείου) η Vanessa ξέροντας ότι είμαι στα πρώτα καθίσματα κατέβηκε από τη σκηνή και ήρθε κοντά μου παίζοντας βιολί για να μου δώσει τις πόζες που είχαμε συνεννοηθεί. Τότε σηκώνεται ένας σεκιουριτάς και μου απαγορεύει να φωτογραφίσω. Φυσικά είχα την άδεια εισόδου και φωτογράφησης και η Vanessa ήταν στα 3 μέτρα από μένα με όλα τα φώτα πάνω της... Έπειτα από 2λεπτο τσαμπουκά με τον κύριο «στολή-εξουσία» η Vanessa ξανανέβηκε στη σκηνή… Ευτυχώς για μένα ήρθε μια από τις επόμενες ημέρες στο studio μου για μια πιο prive φωτογράφηση Promotion. Έτσι έκλεισε μια ακόμα ιστοριούλα θετικά!

- Η εικόνα ενός φωτογράφου παίζει ρόλο στην προώθησή του; Στο να κλείνει δουλειές; Επιμελήθηκες αρκετά το προσωπικό σου site που είναι ουσιαστικά το portfolio σου; Μίλησέ μου γι’αυτό.
- Και βέβαια παίζει ρόλο και η εικόνα αλλά και το έργο του! Και αφού η γυναίκα μου δεν με αφήνει να βάψω τα μαλλιά μου πλατινέ, είπα να δείξω το έργο μου μέσω του site μου! Αρχικά μου πήρε 2,5 χρόνια αυτό το project και είναι ό,τι καλύτερο έχω κάνει ποτέ μου, το project της ζωής μου, θα έλεγα! Μου κόστισε τρελά! Και άλλαξα 3 εταιρίες για θέματα Design! Όλη η αρχιτεκτονική και ο σχεδιασμός, οι ήχοι, η μουσική, τα χρώματα είναι δικής μου έμπνευσης και επιλογής. Ήθελα να κάνω μια ιστοσελίδα που δεν υπάρχει πουθενά αλλού τόσο ολοκληρωμένη.

Καθιστώ τον θεατή… φωτογράφο (αυτό γίνεται αν απομονώσεις τη μουσική). Μέσα από την φωτοτράπεζά μου επιλέγει την κάθε εικόνα που θέλει να δει και στη συνέχεια την βλέπει μέσα από τη φωτογραφική μηχανή όπως ακριβώς την είδα μέσα από τη μηχανή μου. Η προσωπική μου κιβωτός χωρίζεται σε κατηγορίες και υποκατηγορίες, οι οποίες εμπεριέχουν όλα τα είδη φωτογραφήσεων που κάνω ή έχω κάνει! Περιλαμβάνει περίπου 1.200 φωτογραφίες οι οποίες ανανεώνονται! Την μουσική έγραψε μαζί μου ο Μιχάλης Νικολούδης μιας και οι έτοιμες λούπες δεν μου αρέσουν καθόλου.

* Δείτε στο Photo Gallery κάποια από τα σπουδαιότερα έργα του Γιάννη Βελισσαρίδη.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v