Ποδήλατα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας: Κάν’το όπως… το Άμστερνταμ

Θα «πιάσει» το πιλοτικό πρόγραμμα του υπουργείου Υγείας για την ενοικίαση ποδηλάτων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας; Ο θεσμός που αποτελεί αυτονόητη συνήθεια για τις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις καταφθάνει με… ορθοπεταλιές και στην Ελλάδα.
Ποδήλατα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας: Κάν’το όπως… το Άμστερνταμ
του Γιώργου Κόκουβα

Αν έχετε ταξιδέψει σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Άμστερνταμ, το Παρίσι, το Λονδίνο και η Βαρκελώνη, σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει πως οι κεντρικοί δρόμοι είναι εφοδιασμένοι με ολόκληρο στόλο από ποδήλατα που διατίθενται για ενοικίαση σε αυτόματους σταθμούς. Ακόμη περισσότερο, θα παρατηρήσατε πως όντως οι κάτοικοι και οι τουρίστες χρησιμοποιούν τα συγκεκριμένα ποδήλατα στους δρόμους της πόλης.

Αυτή την εικόνα επιδιώκει να μεταφέρει και στην χώρα μας το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που έχει σχεδιάσει το πρόγραμμα «Το ποδήλατο στους ιστορικούς δρόμους της Αθήνας», το οποίο πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή μέσα στο καλοκαίρι. Θα αναρωτηθείτε, και με το δίκιο σας, πώς είναι δυνατόν να εφαρμοστεί ένα τέτοιο πρόγραμμα σε μια χώρα με τόσο φτωχή ποδηλατική συνείδηση και ακόμη φτωχότερους ποδηλατοδρόμους.

Από κάπου, όμως, πρέπει να αρχίσει κανείς, γι’ αυτό και οι υπεύθυνοι του υπουργείου σκέφτηκαν να ξεκινήσουν από το ιστορικό κέντρο της Αθήνας, γύρω από την Ακρόπολη, το Μοναστηράκι και το Θησείο, όπου οι δρόμοι προσφέρονται για ορθοπεταλιές. «Βασικός στόχος της δράσης είναι η χρήση του ποδηλάτου ως μέσο άθλησης και αναψυχής στο ιστορικό κέντρο της πόλης», αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου.

«Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Υπουργείο και η διαχείριση των σταθμών θα περάσει στα χέρια του Δήμου Αθηναίων, με τον οποίο υπάρχει απόλυτη συνεννόηση», μας λέει η υπεύθυνη τύπου του Υπουργείου, κ. Τάνια Σιμοπούλου. Συγκεκριμένα, το σχέδιο περιλαμβάνει την τοποθέτηση τριών σταθμών με περίπου εικοσιπέντε ποδήλατα προς ενοικίαση στον καθένα –και τις αντίστοιχες θέσεις «parking» στην Μητρόπολη, στο Θησείο και στην περιοχή της Ακρόπολης.

Όπως μας ενημερώνει η κ. Σιμοπούλου, στόχος του προγράμματος είναι να διατίθενται τα ποδήλατα δωρεάν. Θα απαιτείται απλώς μία εγγραφή του χρήστη και πιστοποίηση των στοιχείων του, πιθανότατα με μια πιστωτική ή χρεωστική κάρτα – «η κάρτα δεν θα χρεώνεται», υπογραμμίζει η κ. Σιμοπούλου, «αλλά θα βοηθά απλώς στην πιστοποίηση των στοιχείων, ώστε να αποφευχθούν οι κλοπές και να εξυπηρετούνται παράλληλα και οι τουρίστες». Αφού ενοικιάσουμε το ποδήλατο, μπορούμε μετά από συγκεκριμένες ώρες να το επιστρέψουμε σε οποιονδήποτε από τους τρεις σταθμούς.

Και στους κατοίκους της Αθήνας και στους τουρίστες θα απευθύνεται με άλλα λόγια το πρόγραμμα, που προβλέφθηκε για την συγκεκριμένη περιοχή, ώστε εκτός από τα οφέλη της χρήσης του ποδηλάτου, να συνδυάζεται με την περιδιάβαση από τα κυριότερα μνημεία της πόλης, σε δρόμους με λίγη κίνηση, που ευνοούν την ποδηλασία.

«Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα», αναφέρει η κ. Σιμοπούλου. Αυτό σημαίνει πως το υπουργείο δίνει το έναυσμα στον δήμο –αλλά και σε όλες της πόλης της Ελλάδας- να «αντιγράψει» και να πολλαπλασιάσει την πρωτοβουλία. «Είναι με άλλα λόγια ένα πρόγραμμα προσαρμογής», καταλήγει η υπεύθυνη τύπου.

Επιπλέον, το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης φροντίζει να μας ενημερώσει για τις προτεινόμενες διαδρομές στο κέντρο της Αθήνας, όπου οι ποδηλάτες μπορούν να επιδοθούν στο πετάλι χωρίς να… κινδυνεύουν. Οι «ποδηλατόφιλες» διαδρομές είναι οι εξής:

- Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Θρασύλλου – Στράτωνος – Πρυτανείου – Θεωρίας – Δ. Αρεοπαγίτου (18 λεπτά, 1,7 χιλιόμετρα)

- Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Θρασύλλου – Στράτωνος – Πρυτανείου – Θόλου – Πανός – Διόσκουρων – Ποικίλης – Αδριανού – Ηλ. Πουλοπούλου – Απ. Παύλου – Δ. Αρεοπαγίτου (27 λεπτά, 2,7 χιλιόμετρα)

- Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Βύρωνος – Σέλλεϋ – Τριπόδων – Λυσίου – Αιόλου – Αδριανού – Άρεως – Αδριανού – Πουλοπούλου – Απ. Παύλου – Δ. Αρεοπαγίτου (28 λεπτά, 2,9 χιλιόμετρα)

- Δ. Αρεοπαγίτου - Βύρωνος – Σέλλεϋ – Τριπόδων – Φλέσσα – Αδριανού – Μνησικλέους – Πανδρόσου – Ηφαίστου – Καραϊσκάκη – Αδριανού – Πουλοπούλου – Απ. Παύλου – Δ. Αρεοπαγίτου (31 λεπτά, 3,3 χιλιόμετρα)

- Δ. Αρεοπαγίτου – Φρυνίχου – Λυσικράτους – Αδριανού – Φωκίωνος – Πανδρόσου – Ηφαίστου - Καραϊσκάκη – Αδριανού – Πουλοπούλου – Απ. Παύλου – Δ. Αρεοπαγίτου (30 λεπτά, 3 χιλιόμετρα)

Στην υπόλοιπη Ελλάδα
Δεν μονοπωλεί ο δήμος της Αθήνας την ποδηλατική συνείδηση που θέλει να διαδώσει το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Η Θεσσαλονίκη, η Πέλλα και τα ακριτικό νησί της Σαμοθράκης θα απολαύσουν επίσης τα παρακάτω καινοτόμα προγράμματα:

- Στην Θεσσαλονίκη, σχεδιάζεται η υλοποίηση «Πάρκου Υγείας» στην περιοχή της παραλίας, όπου η άθληση θα συνδυάζεται με την εξοικονόμηση ενέργειας. Συγκεκριμένα, τα Green Bikes που αναμένεται να τοποθετηθούν στην περιοχή του Λευκού Πύργου, θα αποτελούν ποδήλατα εξάσκησης για τους πολίτες, που θα διοχετεύουν ταυτόχρονο ενέργεια σε συνδεδεμένες θέσεις φωτισμού. Οι αθλούμενοι θα βλέπουν σε μια οθόνη μπροστά τους πόση ενέργεια καταναλώνουν και αντίστοιχα πόση ηλεκτρική ενέργεια παράγουν.

- Στον Αρχάγγελο Πέλλας έχει προγραμματιστεί άλλο ένα πιλοτικό πρόγραμμα με τίτλο «Με το ποδήλατο εξερευνώ το βουνό». Ένας στόλος 100 ποδηλάτων θα διατεθεί προς ενοικίαση για όσους θέλουν να εξερευνήσουν τα ορεινά μονοπάτια του βουνού. Στόχος είναι η υιοθέτηση ανάλογων δράσεων και σε άλλες περιοχές, που συνδέονται με την ελληνική φύση και τις ομορφιές της.

- Στην Σαμοθράκη, τέλος, άλλα 100 ποδήλατα θα αναλάβουν να διδάξουν στους κατοίκους και τους επισκέπτες του ακριτικού νησιού πώς μπορεί να συνδυαστεί η άθληση, η ευεξία, η ψυχαγωγία και η ανάδειξη των τουριστικών πλευρών της περιοχής.

Θα μπει –επιτέλους- το ποδήλατο στην ζωή μας; Θετικά μηνύματα παίρνουμε και από την σταδιακή ενσωμάτωση ποδηλατικής συνείδησης στο μετρό της πόλης, όπου διπλασιάζεται ο αριθμός ποδηλάτων που θα μπορούν να εισέρχονται στο τελευταίου βαγόνι (από δύο σε τέσσερα). Αργά βήματα, αλλά στην σωστή κατεύθυνση.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v