Μάθετε να παζαρεύετε από τους… ειδικούς

Μπορεί η περίοδος των εκπτώσεων να ξεκίνησε, αλλά δεν πρέπει να ξεγελιέστε. Πολλές φορές πρόκειται για εικονικές μειώσεις, ενώ η έννοια «κάτω του κόστους» είναι ένας μύθος σαν το Γιέτι και το τέρας του Λοχ Νες. Τα αγαθά κόποις κτώνται, όπως έλεγαν οι αρχαίοι. Στο πλαίσιο αυτό, διαβάστε έξι tips από τους ειδικούς για καλύτερο …παζάρι.
Μάθετε να παζαρεύετε από τους… ειδικούς
του Γιώργου Φλώκα

Από τις 15 Ιανουαρίου, και μετά από μια εορταστική περίοδο «ισχνών αγελάδων» για τα καταστήματα, άρχεται η χειμερινή περίοδος των εκπτώσεων, με τους καταναλωτές να είναι έτοιμοι να αδράξουν τις ευκαιρίες.

Μπορεί να κρατήσατε χρήματα από το δώρο των Χριστουγέννων για να τα «επενδύσετε» στις εκπτώσεις, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι αγοράζουμε ντε και καλά στην τιμή που βλέπουμε στη βιτρίνα.

Εξάλλου, είναι γνωστή και η πρακτική των εικονικών εκπτώσεων, όπου οι καταστηματάρχες ανεβάζουν την προηγούμενη τιμή για να δείξουν μεγάλη έκπτωση. Έτσι, το τζάκετ που βλέπατε στη βιτρίνα να κοστίζει 150 ευρώ, ενδέχεται να το δείτε στα 130 ευρώ, με το κατάστημα να ισχυρίζεται ότι έκανε έκπτωση 50% από τα 260 ευρώ.

Να θυμάστε ότι το παζάρι δεν είναι μόνο για τον πλανόδιο ή τα μαγαζιά στο Μοναστηράκι. Σας «παίρνει» σε πολύ περισσότερα μέρη από ότι ίσως νομίζετε. Συνήθως οι πωλητές σε όλα τα καταστήματα έχουν ήδη συνεννοηθεί και έχουν λάβει οδηγίες για ένα περιθώριο «παζαριού», οπότε καλό είναι ως καταναλωτές να το εκμεταλλευόμαστε.
Επίσης, τo παζάρι σίγουρα δεν είναι ντροπή, δεν μειώνει το κύρος σας και δεν προκαλεί (ή δεν θα έπρεπε να προκαλεί) άσχημη εντύπωση. Είναι μάλλον ένα «θεατρικό παιχνίδι».

Στις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Ασίας, είναι δεδομένο και ο πωλητής δεν «ευχαριστιέται» τη συμφωνία αν δεν είναι επακόλουθο της τελετουργίας που λέγεται παζάρεμα. Στην Ινδία, επί παραδείγματι, κυριολεκτικά κάθε συναλλαγή είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Όπως αναφέρουν οι ίδιοι, διαπραγματεύονται ακόμη και την τιμή για την αγορά ενός και μόνο μαρουλιού!

Συγκεντρώσαμε από τους «ειδικούς» στο είδος τους, Ινδούς, και σας παρουσιάζουμε 6 «χρυσούς κανόνες» που ισχύουν για το παζάρεμα στις αγορές σας.

Κανόνας 1: Η πραγματική τιμή ενός αγαθού είναι αυτή που πληρώνεις. Δεν υπάρχουν ενδεικτικές τιμές πώλησης στο λιανεμπόριο. Οφείλετε να προχωράτε σε έρευνα αγοράς και να αναζητείτε την καλύτερη δυνατή προσφορά.

Κανόνας 2: Προσπαθήστε να πετύχετε έκπτωση τουλάχιστον 30% επί της προτεινόμενης τιμής, ξεκινώντας το παζάρι, αναλόγως του καταστήματος, από 50% έως ένα εξωφρενικά χαμηλότερο νούμερο.

Κανόνας 3: Ταλαιπωρήστε τον πωλητή. Κάντε τον να «επενδύσει» στη συναλλαγή, σπαταλώντας χρόνο και ενέργεια. Θα χαρεί να σας ξεφορτωθεί, ακόμη και με μια έκπτωση 35% από την αρχική τιμή.

Κανόνας 4: Ζητήστε προσφορά για ένα αντικείμενο τη φορά. Εάν θέλετε να αγοράσετε δυο-τρία αντικείμενα από το κατάστημα, δεν χρειάζεται να ενημερώσετε τον πωλητή εξαρχής. Λειτουργήστε σαν να έχετε πρόθεση να αγοράσετε μόνο ένα. Ζητήστε από τον υπάλληλο να σας πει τις τιμές και για τα υπόλοιπα που ενδιαφέρεστε, ώστε να θεωρήσει ότι αναζητάτε τη χαμηλότερη τιμή.

Κανόνας 5: Να επαναλαμβάνετε συχνά τη φράση «είναι πολύ ακριβό». Μην ξεκινήσετε το παζάρι εάν ο πωλητής δεν ρίξει την τιμή τουλάχιστον δυο φορές.

Κανόνας 6: Προχωρήστε σε συνδυασμένες προσφορές. Εάν έχετε πετύχει μια έκπτωση περί το 20%, μπορείτε πλέον να προχωρήσετε και να ρωτήστε τον υπάλληλο τι τιμή σας δίνει εάν αγοράζατε δυο αντικείμενα. Να περιμένετε επιπλέον 5%. Ρωτήστε για τρία αντικείμενα και πάρτε ένα 5% ακόμη.

Μετά προσθέστε ένα πολύ ακριβό τέταρτο αντικείμενο, το οποίο δεν σκοπεύετε να αγοράσετε. Η κίνηση αυτή θα ενθουσιάσει τον πωλητή και ίσως μπει σε μια διαδικασία υπολογισμών που δεν μπορείτε να παρακολουθήσετε. Η τιμή τόσο για τα κομμάτια που θέλετε, όσο και για το ακριβό τέταρτο αντικείμενο, θα μειωθεί περαιτέρω. «Κλειδώστε» αυτές τις τιμές και αποκαλύψτε ότι τελικά δεν σας ενδιαφέρει το ακριβό κομμάτι.

Ένα τελευταίο στοιχείο. Ανεξαρτήτως της τιμής που πληρώσατε, εάν ο πωλητής χαμογελά την ώρα που φεύγετε, μαντέψτε ποιος κέρδισε…
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v