William Kentridge: "Από την ελληνική μυθολογία ξεκινάνε όλα"

Λίγο πριν ανεβάσει την πρώτη του παράσταση επί ελληνικού εδάφους, ο σπουδαίος William Kentridge μιλά στο in2life για την πολιτική και την αποικιοκρατία, για τον χρόνο που όλα τα νικά, και για την δύναμη της τέχνης.
William Kentridge: Από την ελληνική μυθολογία ξεκινάνε όλα
της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη

«Αυτό που σας λένε οι Γερμανοί, κάνε αυτό κάνε το άλλο, μου ακούγεται αποικιοκρατικό. Ό,τι έκανε η Μεγάλη Βρετανία διατάζοντας τη Νότιο Αφρική που ήταν αποικία της», δήλωσε χτες στην Αθήνα, με θέα την Ακρόπολη, ο πάντα πολιτικά σκεπτόμενος σπουδαίος Νοτιοαφρικανός εικαστικός και σκηνοθέτης Γουίλιαμ Κέντριτζ.

Έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας, προσκεκλημένος της Στέγης Γραμμάτων και τεχνών: από την Πέμπτη μέχρι την Κυριακή θα παρουσιάσει μια εξαιρετικά σύνθετη δουλειά του, το «Refuse the Hour». Mια δουλειά που φέρνει και τον ίδιο επί σκηνής σε ρόλο αφηγητή («Αν σκεφτώ τον εαυτό μου σαν ηθοποιό θα ήταν καταστροφικό», εξομολογήθηκε) της ιστορίας του Περσέα. «Από την ελληνική μυθολογία ξεκινάνε όλα», εξηγεί για μία φιλόδοξη σκηνική πρόταση που συνδυάζει μηχανική, μεταφυσική, κοσμολογία, μαθηματικά, τον Νεύτωνα, τη θεωρία της Μαύρης Τρύπας, την αρχαία ελληνική μυθολογία, τις αφρικανικές παραδοσιακές μουσικές αλλά και τα ανθρώπινα σώματα.

Γιατί «τελικά πρόκειται για μια παράσταση για να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας», συνοψίζει ο Κέντριτζ για μια δουλειά που είναι συνθετική και στη μορφή: συνδυάζει εγκατάσταση, live performance, προβολές και δεκάξι ανθρώπους στη σκηνή: επτά μουσικούς, τέσσερις τραγουδιστές, χορευτές και τον ίδιο τον σκηνοθέτη- χορογράφο της. «Δεν συνδέεται ωστόσο με την έκσταση, το Σουφισμό, τον Μπουτισμό, αλλά με τον ρασιοναλισμό που κατέρρευσε», συμπληρώνει ο δημιουργός της.

Δεν γυρνάει ο Κέντριτζ την πλάτη του επιδεικτικά στην πολιτική: «Το πολιτικό στοιχείο αποδίδεται από τη σχέση του χρόνου με την Αποικιοκρατία στη Νότια Αφρική. Αλλά δεν θα δείτε μια παράσταση για την κρίση στην Ελλάδα», μας προκαταλαμβάνει. Για την Ελλάδα μαθαίνει στο Γιοχάνεσμπουργκ «ότι διαμαρτύρονται οι πολίτες και καίγεται το σύμπαν. Ότι δεν κινούνται ταξί ή αυτοκίνητα». Μάλιστα, παιδιά από την ομάδα του τον ρώταγαν «μα πώς θα παίξουμε εκεί; Εχει μείνει κανένα θέατρο όρθιο;». Αλλά ενώ «κάποιοι δεν έχουν δουλειά, κάποιοι άλλοι έχουν, κι ενώ κάποια μαγαζιά έχουν κλείσει, κάποια παραμένουν
ανοιχτά»
, σχολιάζει ο καλλιτέχνης.

«Είναι εξαιρετικά περίπλοκη η σχέση Ελλάδας-Γερμανίας», επιμένει. «Μας πηγαίνει πίσω στον Β’Παγκόσμιο Πόλεμο και στους πρώτους Γερμανούς αρχαιολόγους που κουβάλησαν στη Δύση τον ελληνικό κλασικό πολιτισμό». Η τέχνη έχει δύναμη; «Στην προσωπικότητά μου προκάλεσε τεράστιες αλλαγές ένα ντοκιμαντέρ που είδα ως έφηβος για το «Κάντο Χενεράλ» του Μίκη Θεοδωράκη και το φίλμ «Ζ» του Γαβρά», αποκάλυψε.

Αυτό τον καιρό ετοιμάζει στο δημοσιο χώρο της Ρώμης, πάνω στα τείχη του Τίβερη, ένα πρότζεκτ με προβολές κι εγκαταστάσεις. Και σε αυτό, υπάρχει η υπόμνηση του χρόνου. Θα έχει μεταξύ άλλων «συστατικών», και ρολόγια.

Η ταυτότητα της παράστασης
Σύλληψη και κείμενα: William Kentridge
Μουσική: Philip Miller
Χορογραφία: Dada Masilo
Κατασκευή και επεξεργασία βίντεο: Catherine Meyburgh
Δραματουργία: Peter Galison
Σκηνογραφία: Sabine Theunissen
Επιμέλεια κίνησης: Luc de Wit
Σχεδιασμός κοστουμιών: Greta Goiris
Σχεδιασμός μηχανών: Christoff Wolmarans, Louis Olivier, Jonas Lundquist
Σχεδιασμός φωτισμών: Urs Schoenebaum
Μουσική διεύθυνση και ενορχήστρωση: Adam Howard
Ερμηνεύουν: William Kentridge, Dada Masilo (χορός), Donatienne Michel-Dansac (σοπράνο και harmonium), Ann Masina (φωνή), Joanna Dudley (φωνή), Bahm Ntabeni (ηθοποιός και τραγούδι), Thato Motlhaolwa (ηθοποιός), Adam Howard (τρομπέτα και φλικόρνο), Philip Miller (πλήκτρα), Tlale Makhene (κρουστά), Waldo Alexander (βιολί), Dan Selsick (τρομπόνι), Vincenzo Pasquariello (πιάνο), Thobeka Thukane (τούμπα)
Συμπαραγωγή: Holland Festival, Festival d’Avignon, RomaEuropa Festival/Teatro di Roma, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Με την υποστήριξη: Marian Goodman Gallery (Νέα Υόρκη και Παρίσι), Lia Rumma Gallery (Νάπολη και Μιλάνο), the Goodman Gallery (Γιοχάνεσμπουργκ και Κέηπ Τάουν) και Ινστιτούτο Γκαίτε (Νότια Αφρική)

Info:
Κεντρική Σκηνή
Ώρα έναρξης: 20:30
Εισιτήρια: 15 - 18 - 28 € | Μειωμ. 10 - 12 - 15 €

Πληροφορίες παραστάσεων και τηλεφωνική πώληση εισιτηρίων:
Tηλ.: 210 900 5 800 (Δε-Κυρ: 9:00-21:00)

Ηλεκτρονική πώληση εισιτηρίων:
Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για αγορά εισιτηρίων online με χρέωση της πιστωτικής σας κάρτας.
Εύχρηστος οδηγός online αγοράς εισιτηρίων θα σας καθοδηγήσει βήμα-βήμα στην επιλογή παράστασης, θέσης, καθώς και στη διαδικασία αγοράς εισιτηρίου.

Εκδοτήρια εισιτηρίων:
ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ
Λεωφόρος Συγγρού 107-109
Ωράριο λειτουργίας: Δε-Κυρ: 12:00-21:00

Πάρκινγκ στη Στέγη
Άνετη & οικονομική στάθμευση εντός του κτιρίου της Στέγης
(είσοδος από την οδό Λεοντίου)
Μόνο 5 € / 3 ώρες
Ωράριο λειτουργίας: Δε.–Κυρ. 08:00 – 01:00
Τηλ.: 2130.023.192

Παράλληλες εκδηλώσεις:
Συζήτηση με τον William Kentridge, την Dada Masilo και τον Philip Miller:
Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012
Κεντρική Σκηνή
Μετά την παράσταση Refuse the Hour, συζήτηση του κοινού με τον δημιουργό του έργου, τη χορογράφο και τον συνθέτη.
Γλώσσα: Αγγλικά με ταυτόχρονη μετάφραση

Masterclass του William Kentridge:
Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012
Αίθουσα εκθέσεων και διαλέξεων
Προϋποθέσεις: Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η παρακολούθηση της παράστασης Refuse the Hour.
Κόστος συμμετοχής: 15 €
Tηλ: 213-017-8034
Email: [email protected]
Yπεύθυνη: Μυρτώ Λάβδα

Workshop χορού με την Dada Masilo:
Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2012
Αίθουσα χορού
Προϋποθέσεις: Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η παρακολούθηση της παράστασης Refuse the Hour.
Κόστος συμμετοχής: 10 €
Tηλ: 213-017-8034
Email: [email protected]
Yπεύθυνη: Μυρτώ Λάβδα

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v