Αμπιγιέρ: Τα θεατρικά παρασκήνια στο προσκήνιο του Κάππα

Ο κόσμος του θεάτρου από την καλή και από την... ανάποδη, όπως τον είδε Ρόναλντ Χάργουντ, ζωντανεύει στη σκηνή του Θεάτρου Κάππα, από το εξαιρετικό δίδυμο των Γ. Κωνσταντίνου και Χ. Στέργιογλου, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Νίκου Μαστοράκη. Μόνο μέχρι την Κυριακή 28/3.
Αμπιγιέρ: Τα θεατρικά παρασκήνια στο προσκήνιο του Κάππα
της Κατερίνας Σφοντούρη

Ένα έργο που «μυρίζει» θέατρο έρχεται να προστεθεί στις θεατρικές περιπλανήσεις μας στην Αθήνα. Είναι ο «Αμπιγιέρ» του Ρόναλντ Χάργουντ που ανεβαίνει στο θέατρο «Κάππα» στην Κυψέλη από ένα επιτελείο σημαντικών καλλιτεχνών. Ο σκηνοθέτης Νίκος Μαστοράκης συναντά το πλέον ταιριαστό δίδυμο Γιώργου Κωνσταντίνου - Χρήστου Στέργιογλου και μαζί μας καλούν να ρίξουμε κλεφτές ματιές στα παρασκήνια ενός λονδρέζικου θεάτρου, στα χρόνια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο κόσμος του θεάτρου...μια οικογένεια
Γεννημένος στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής το 1934, ο Ρόναλντ Χάργουντ, συγγραφέας και σεναριογράφος, κέρδισε την αγάπη του κοινού κυρίως με το κινηματογραφικό έργο «Αμπιγιέρ» (1981), το οποίο ήταν υποψήφιο για πέντε Όσκαρ. Αν και τελικά δεν κατάφερε να αποσπάσει βραβείο, ο «Αμπιγιέρ» μεταφέρεται με επιτυχία και σε σκηνές, τόσο του εξωτερικού όσο και της Ελλάδας.

Το θέμα του επίκαιρο, αφού ο κόσμος του θεάτρου μπορεί να εξελλίσεται, η βάση του όμως παραμένει η ίδια. Η παρέα, τα παρασκήνια κι εν τέλει η οικογενειακή ατμόσφαιρα που δημιουργείται κατά την διάρκεια των προβών και των παραστάσεων μοιάζουν να μην αλλοιώνονται στο πέρασμα του χρόνου.

Βρισκόμαστε λοιπόν εν καιρώ πολέμου σε ένα θέατρο του Λονδίνου. Ενώ οι βομβαρδισμοί συνεχίζονται και οι σειρήνες δεν παύουν να ηχούν, το θέατρο δεν σταματά την λειτουργία του. Του θεάτρου αυτού ηγείται ο Σερ, που αν και ξεπεσμένος πια ηθοποιός, «ντύνεται» τον Ληρ, τον Ριχάρδο ή τον Σάιλοκ χωρίς να τον λυγίζουν οι συγκυρίες. Χωρίς τον Σαίξπηρ δεν μπορεί να ζήσει, όπως δεν μπορεί να ζήσει και χωρίς τον προσωπικό του Αμπιγιέρ.

Με αυτόν μοιράζεται τις αναμνήσεις του, τις ανασφάλειές του, το κλάμα αλλά και το γέλιο του. Στο πλάι του για δεκαέξι ολόκληρα χρόνια έχει τον Νόρμαν, που είναι ανά πάσα ώρα και στιγμή στη διάθεσή του να πραγματοποιήσει όλες τις απαιτήσεις του. Πάντα διαθέσιμος, ψύχραιμος, ευγενικός αλλά και ετυμόλογος, ο Νόρμαν είναι μια κλασική φιγούρα πιστού «υπηρέτη». Η εικόνα αυτή όμως θα αλλάξει, όταν ο Σερ δεν θα τον συμπεριλάβει στο λεύκωμα της καριέρας του... Πού μπορεί να καταλήξει μία τόσο βαθιά σχέση αλληλεξάρτησης;

Στο πλευρό του Σερ βρίσκονται ακόμη δύο σημαντικές γυναίκες. Από τη μία, η Λαίδη, μια «αθόρυβη» παρουσία που συντροφεύει τον Σερ, τόσο εντός όσο κι εκτός της θεατρικής ζωής. Από την άλλη, η σοβαρή και μετρημένη Ματζ, η οποία είναι υπεύθυνη για την εύρυθμη λειτουργία του θεάτρου. Αν και τρέφει συναισθήματα για τον Σερ, δεν τα αποκαλύπτει.

Μια πλήρης παράσταση με γνήσιους ηθοποιούς του θεάτρου
Έχοντας στο βιογραφικό του πολλές επιτυχημένες σκηνοθεσίες («Γάλα» του Β. Κατσικονούρη, «Πελεκάνος» του Α. Στρίντμπεργκ κ.ά.), ο Νίκος Μαστοράκης καταπιάνεται με τον «Αμπιγιέρ» και τον ανεβάζει ψηλά στην εκτίμησή μας. Κάνει αυτό ακριβώς που θα έπρεπε: αφήνει το έργο να φανεί από μόνο του δίνοντας βέβαια σπουδαίες σκηνικές λύσεις όπου χρειάζεται. Είναι ένα έργο χαρακτήρων αποκλειστικά για πολύ καλούς ηθοποιούς.

Έναν ρολίστα από τους λίγους έχουμε μπροστά μας, κι αυτός είναι ο Γ. Κωνσταντίνου. Μας είχε συνηθίσει σε «ελαφρού» τύπου θεάματα και σίγουρα αποτελεί έκπληξη -και μάλιστα ευχάριστη- ο πρωταγωνιστικός ρόλος του Σερ. Τον εμπιστεύτηκε ο Ν. Μαστοράκης κι εκείνος δεν τον διέψευσε. Ένας ρόλος που απαιτεί άψογο χειρισμό των συναισθημάτων. Από τη χαρά στη λύπη, από την απογοήτευση στη γκρίνια και τον ναρκισσισμό, από την αγωνία και το άγχος μέχρι να έρθει το τέλος.

Πλήρως ενταγμένος στην ατμόσφαιρα της εποχής, ο Χρήστος Στέργιογλου είναι ο Νόρμαν. Με την ελαφρώς υπογραμμισμένη σεξουαλική του ταυτότητα να βγάζει αρκετό χιούμορ, ο Νόρμαν είναι πάντοτε παρών. Σε ό,τι συμβεί, σε ό,τι χρειαστεί ο Σερ. Η σβελτάδα του Χ. Στέργιογλου, οι «σπαστικές» κινήσεις και οι ατάκες που συνεχώς εκστομίζει τον καθιστούν ιδανική επιλογή ως Νόρμαν. Βοηθά άλλωστε και η εξωτερική εμφάνιση του ηθοποιού.

Υποδειγματική η Υβόννη Μαλτέζου (Λαίδη) συγκινεί κυρίως στο τέλος με το ήθος της, ενώ η Γιώτα Φέστα (Ματζ) είναι η σκληρή επαγγελματίας που ωστόσο κρύβει ευαισθησίες.

Φεύγοντας
Ο κόσμος του θεάτρου από την καλή και από την... ανάποδη, έτσι όπως τον είδε ο ίδιος ο συγγραφέας αλλά κι έτσι όπως τον απέδωσε στη σκηνή ο Νίκος Μαστοράκης και η εκλεκτή διανομή του. Μιαν ατμόσφαιρα που σπάνια συναντά κανείς φέτος στις θεατρικές σκηνές της Αθήνας. Στα συν τα εντελώς θεατρικά σκηνικά της Εύας Μανιδάκη, στα οποία διαχωρίζει τον κόσμο της σκηνής από αυτόν των παρασκηνίων. Τέλος, τα υπερβολικά τονισμένα θεατρικά κοστούμια του Παύλου Θανόπουλου, υπογραμμίζουν τον ξεπεσμένη θεατρική ζωή του Σερ και της ομάδας του. Μην χάσετε μία από τις καλύτερες παραστάσεις της σαιζόν.

INFO:
Ο Αμπιγιέρ του Ρόναλντ Χάργουντ
Θέατρο Κάππα Κυψέλης 2, Κυψέλη, τηλ.: 210-8831068
Παραστάσεις: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 21:15, Σάββατο (λαϊκή) 18:15 και 21:15, Κυριακή 19:30
Τιμές εισιτηρίων: 25 €, λαϊκή 20 €, φοιτητικό 18 €
Διάρκεια: 120’ 
Οι παραστάσεις τελειώνουν την Κυριακή 28 Μαρτίου. Προλάβετε!
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v