Το Ύστατο Σήμερα: Μοντέρνα τραγωδία διά χειρός Λ. Βογιατζή

Μια εξαιρετική αν και δύσκολη παράσταση σκηνοθετεί ο Λ. Βογιατζής στο ανακαινισμένο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, με τον ίδιο και τον Δ. Ήμελλο να δίνουν ρεσιτάλ στους δύο μοναδικούς ρόλους.
Το Ύστατο Σήμερα: Μοντέρνα τραγωδία διά χειρός Λ. Βογιατζή
της Κατερίνας Σφοντούρη

Στο πρόσφατα ανακαινισμένο «θέατρο της οδού Κυκλάδων» δίνει ξανά «ραντεβού» με το θεατρόφιλο κοινό -ύστερα από έναν χρόνο απουσίας- ο Λευτέρης Βογιατζής μαζί με τον Δημήτρη Ήμελλο. Τελειομανής, απαιτητικός κι επίμονος, ο Λ. Βογιατζής ξεκίνησε ετούτη τη σαιζόν με ένα δύσκολο έργο, το «Ύστατο σήμερα» του Άγγλου Χάουαρντ Μπάρκερ, για να πάρουν την «σκυτάλη» άλλα δύο: το «Θερμοκήπιο» του Χάρολντ Πίντερ και ο «Τόκος» του Δημήτρη Δημητριάδη.

Ένα ψυχογράφημα για επίμονους θεατές
Με τις ηθικά ακραίες συμπεριφορές να κυριαρχούν στα συχνά μπερδεμένα έργα του Μπάρκερ, ο Λ. Βογιατζής συστήνει στο ελληνικό κοινό το «The Dying of today» μεταφρασμένο στα ελληνικά από τη Τζένη Μαστοράκη ως «Το Ύστατο σήμερα».

Μια τραγωδία χωρίς κάθαρση, ένα ψυχογράφημα για «γερά στομάχια» το «Ύστατο σήμερα» πραγματεύεται την παράξενη σχέση που δημιουργείται μεταξύ του κουρέα και του πελάτη του εν ώρα εργασίας. Εδώ οι ρόλοι αντιστρέφονται, αφού για αρκετή ώρα αυτός που μιλάει είναι ο πελάτης-Δνείστερ, ενώ ο κουρέας παραμένει σιωπηλός. Ως κομιστής κακών ειδήσεων, ο πελάτης-Δνείστερ επιλέγει τον φιλήσυχο κουρέα για να του μεταφέρει σπουδαίες ειδήσεις.

Είναι λειτούργημα για τον Δνείστερ η μεταφορά κακών ειδήσεων, γεγονός που σιγά-σιγά πείθει τον κουρέα να σπάσει με τη σειρά του την σιωπή του. Από σχεδόν βουβό πρόσωπο μετατρέπεται σε έναν «ταύρο σε υαλοπωλείο» αφού φτάνει να κάνει λαμπόγυαλο το κουρείο του, την ώρα που μεταδίδει τις δικές του κακές ειδήσεις. Μέσα από την ηρεμία και την ασφάλεια που του προσφέρει η δουλειά και οι καλοί πελάτες του, σταδιακά οδηγείται στην κατάρρευση αφού ο γιος του έχει πια σκοτωθεί, λαμβάνοντας μέρος σε μια μάχη στον πόλεμο...

Λ. Βογιατζής-Δ. Ήμελλος: Ένα δυνατό θεατρικό ντουέτο
Συνεχής παρατήρηση, λόγος μεστός και βλέμματα που διασταυρώνονται μέσα από τον καθρέφτη αποτελούν τα σημαντικότερα στοιχεία της παράστασης. Μια δύσκολη παράσταση, που απαιτεί μεγάλη προσοχή κατά την παρακολούθησή της. Μια σχέση που αναπτύσσεται, εξελίσσεται και τελικά «εκρήγνυται» μέσα σε μιάμιση ώρα. Ποιος από τους δύο θα επικρατήσει;

Το βέβαιο είναι ότι ο Λ. Βογιατζής παρέα με τον Δ. Ήμελλο «κεντούν» υποκριτικά παρασύροντάς μας στο δικό τους «Ύστατο σήμερα». Απόλυτα συντονισμένοι, με μεγάλες ικανότητες ανάδειξης των δύσκολων αυτών χαρακτήρων, οι δυο τους έχουν βρει τον κοινό τους θεατρικό «κώδικα» και μας τον παρουσιάζουν.

Πέραν όμως των υποκριτικών «τεράτων», την παράσταση «κλέβει» το σκηνικό της Ελένης Μανωλοπούλου. Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα τακτοποιημένο κουρείο παλαιάς εποχής, το οποίο μέσα σε λίγα μόνο λεπτά θα καταστραφεί, όπως άλλωστε και η ίδια η πόλη.

Μπράβο και στους φωτισμούς του Λευτέρη Παυλόπουλου που μετατρέπουν το κουρείο σε χώρο «μάχης» και σκληρής εσωτερικής αναζήτησης.

Φεύγοντας
Ένας σύγχρονος αγγελιαφόρος έρχεται στη σκηνή του «θεάτρου της οδού Κυκλάδων» για να ταράξει την ήρεμη ζωή του κουρέα. Κι εμείς ωφείλουμε να την παρακολουθήσουμε αν και με το ενδιαφέρον μας λίγο-πολύ να «χάνεται». Μια εξαιρετική παράσταση, η οποία όμως σίγουρα δεν απευθύνεται σε όσους δεν αγαπούν τα ολιγοπρόσωπα έργα και ενίοτε τους εκτενείς μονολόγους.



INFO:
Το ύστατο σήμερα του Χάουαρντ Μπάρκερ
Θέατρο της οδού Κυκλάδων Κυκλάδων 11 και Κεφαλληνίας, Κυψέλη, τηλ: 210 8217877
Παραστάσεις: Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο 21:00, Κυριακή 19:00
Τιμές εισιτηρίων: 20 €, φοιτητικό 14€.
Διάρκεια: 90'
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v