Ο Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης μιλά στο in2life

Ο Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης, ιδρυτής του Alex Drakos Trio και δάσκαλος της jazz, μιλά στο in2life για την εθιστική δύναμη της jazz μουσικής.
Ο Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης μιλά στο in2life
συνέντευξη στον Παναγιώτη Κωνσταντίνου

Οι Alex Drakos Trio, ένα από τα νεότερα και πιο εντυπωσιακά ελληνικά jazz σχήματα, παρουσιάζει την παράσταση «The Lost Track» κάθε Παρασκευή στο Tesla bar του BIOS.

Οι Αλέξανδρος - Δράκος Κτιστάκης (τύμπανα - samples), Γιάννης Παπαδόπουλος (πιάνο-πλήκτρα) Ντίνος Μάνος (ακουστικό και ηλεκτρικό μπάσο), με οδηγό τον αυτοσχεδιασμό, διαμορφώνουν τον δικό τους ήχο με πρωτότυπες συνθέσεις και με μουσικές του κόσμου, έχοντας πάντα ως αφετηρία την jazz αλλά και με επιρροές pop, rock, electro, κλασικής, ακόμα και παραδοσιακής μουσικής.

Με το album «Tora», την πρώτη τους δισκογραφική δουλειά, έδωσαν τα πρώτα δείγματα της σύγχρονης Jazz τους. Πλέον συνεχίζουν την πορεία τους ακάθεκτοι μέσα στον υπέροχο κόσμο της Jazz μουσικής, έναν κόσμο γεμάτο ήχους, αστείρευτο, που όσο περισσότερο τον γνωρίζεις τόσο περισσότερο σε μαγεύει.

O Αλέξανδρος Κτιστάκης, ο «δράκος» της τζαζ, τον γνωρίζει όσο λίγοι στην Ελλάδα. Τον σπούδασε, συνεργάστηκε με κορυφαίους του είδους και όχι μόνο, και τον αποκαλύπτει ως καθηγητής στους νεότερους. «Όποιος αρχίζει να βλέπει live Jazz παραστάσεις, εθίζεται», λέει στο in2life.gr και μας προσκαλεί να αναζητήσουμε μαζί του το… «Lost Track».



Πώς δημιουργήθηκε το «Alex Drakos Trio»;
Από ανάγκη να «μιλήσουμε» με το μέσο έκφρασης που γνωρίζουμε καλύτερα: Την μουσική. Είναι ο τρόπος που γνωρίζουμε και μπορούμε να μιλήσουμε για εμάς και τα πράγματα που μας αφορούν στη ζωή. Η ανάγκη της δημιουργίας είναι η κινητήριος δύναμη.

Μίλησέ μας για το project στο BIOS. Τι έχετε ετοιμάσει και ποιο είναι το «Lost Track»;
To «Lost Track» είναι το χαμένο τραγούδι που κάποτε ακούσαμε και πάντα αναζητούμε. Eίναι ο δρόμος που ακολουθούμε αλλά ενίοτε χάνουμε και συνεχίζουμε να αναζητούμε. Επιχειρούμε να εξερευνήσουμε αυτούς τους χαμένους ήχους και «δρόμους», με οδηγό τον αυτοσχεδιασμό, μέσα από μουσικές οδούς γνώριμες και οικείες. Το Trio διαμορφώνει τον ήχο του με δικές του πρωτότυπες συνθέσεις αλλά και μουσικές του κόσμου, έχοντας αφετηρία την jazz κι επιρροές από pop, rock, κλασική κι ακόμα παραδοσιακή μουσική.

Όλη σου η ζωή είναι τζαζ. Σπούδασες τζαζ, παίζεις τζαζ, διδάσκεις τζαζ. Τι είναι η “τζαζ” για τον Αλέξανδρο; Τι πρεσβεύει;
Είναι αυτό που πριν το γνωρίσεις εντυπωσιάζεσαι από τον πλούτο του. Αποφασίζεις να το γνωρίσεις και μπαίνεις σε δρόμους που δε φανταζόσουν καν. Ανακαλύπτεις μέσα από τη γνώση και την μελέτη πως είναι ακόμα πιο πλούσιο απ’ ό,τι φανταζόσουν. Και κυρίως κατανοείς την ελευθερία μέσα από το μέτρο, την οριοθέτηση και τη γνώση. Συμβαίνει σε όλα τα είδη τέχνης. Σε εμένα έτυχε να είναι η τζαζ.



Πώς είναι να είσαι τζαζ μουσικός στην Ελλάδα; Είναι το ελληνικό κοινό ανοιχτό σε τέτοια ακούσματα;
Είναι πάρα πολύ ωραία και πολύ δύσκολα. Δύσκολα, διότι είναι μικρό το κοινό ακόμα. Και πολύ ωραία, διότι η ελληνική τζαζ σκηνή γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη αυτή τη στιγμή. Το κοινό αυξάνεται εκθετικά. Νιώθω πολύ τυχερός που έτυχα σε αυτή την εποχή και συμβάλλω κι εγώ, έστω και λίγο.

Πολλοί λένε πως δεν καταλαβαίνουν τη τζαζ μουσική ή θεωρούν δύσκολα τα ακούσματά της. Τι θα έλεγες σε κάποιον για να τον μυήσεις στο κόσμο της τζαζ;
Η τζαζ έχει τεράστια ποικιλομορφία. Μπορεί να είναι από δημοφιλής χορευτική μουσική έως avant-garde, ακραία πειραματική. Χρειάζεται να ψάξει κανείς λίγο παραπάνω και θα βρει την τζαζ εκπληκτική. Από εκεί και πέρα, θα προέτρεπα κάποιον να πάει σε μερικά live αυτές τις μέρες. Κάθε μέρα στην Αθήνα έχει γύρω στα 7 με 8 τζαζ live. Αν κάποιος αρχίσει να πηγαίνει σε αυτά, θα εθιστεί.

Μέσα από τις δεκαετίες γύρω από τον τζαζ ήχο έχει δημιουργηθεί ένας θρύλος. Τελικά πόσο απαιτητική είναι η τζαζ για ένα μουσικό και σε τι διαφέρει από τα υπόλοιπα είδη;
Σίγουρα απαιτεί μεγάλη τεχνική επιδεξιότητα. Πέρα από αυτό, είναι ένα στυλ μουσικής σαν όλα τα άλλα. Ένα μουσικό ιδίωμα με το δικό του γοητευτικό ήχο και χρώμα και με τεράστια ποικιλομορφία. Όλα τα είδη μουσικής απαιτούν μελέτη εξάσκηση και εξοικείωση. Έτσι και η τζαζ.

Σε πολλά μουσικά είδη η συμβολή του ντράμερ υποβαθμίζεται. Στη τζαζ όμως τα πράγματα είναι σίγουρα διαφορετικά. Τι διαφορετικό έχει ο ντράμερ της τζαζ;
Κατ’ αρχάς, τα ντραμς ως όργανο είναι εφεύρεση για τις ανάγκες των πρώτων τζαζ ορχηστρών. Οπότε το όργανο είναι ταυτισμένο με τη μουσική αυτή. Από εκεί και πέρα, ο μεγάλος συνθέτης και πιανίστας Count Basie έλεγε «μία ορχήστρα είναι τόσο καλή, όσο ο ντράμερ της». Αυτό, και μόνο, λέει πολλά.



Ποιος ή τι έχει επηρεάσει τον ήχο σου; Υπάρχουν μουσικές αναφορές;
Εκατοντάδες αναφορές. Από τον Tony Williams και τον MIles Davis έως τον Igor Stravinsky και τον Ψαραντώνη.

Επικαλούμαι και την ιδιότητά του καθηγητή που έχεις. Τι συμβουλή θα έδινες σε κάποιον μουσικό που κάνει σήμερα τα πρώτα του βήματα;
Να ξέρει πως το ταξίδι της μουσικής είναι κυρίως ένα εσωτερικό ταξίδι. Να είναι έτοιμος μέσα από τη μουσική να μπει σε αυτή την δαιδαλώδη και ατέρμονη περιπέτεια που λέγεται αυτογνωσία.

Έχετε ήδη παρουσιάσει ένα album ως “trio”. Τι ετοιμάζετε για το επόμενο διάστημα;
Μια μικρή περιοδεία ανά την Ελλάδα και έπειτα θα ηχογραφήσουμε τη νέα μουσική που ετοιμάζουμε.

Info:
BIOS - Tesla bar Πειραιώς 84
Kάθε Παρασκευή
Ώρα Έναρξης : 23.00
Είσοδος Ελεύθερη
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v