Imam Baildi: “Καλοκαίρι ξανά”... κι όλοι χέρια ψηλά!

“Καλοκαίρι ξανά” και οι Imam Baildi βγαίνουν και πάλι στο δρόμο για το πιο όμορφο ταξίδι. Εξάλλου, το καλοκαίρι τους ταιριάζει πολύ.
Imam Baildi: “Καλοκαίρι ξανά”... κι όλοι χέρια ψηλά!
του Παναγιώτη Κωνσταντίνου

Μετά τη δίμηνη περιοδεία τους στο εξωτερικό, με σταθμούς σε Ολλανδία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Βρετανία,Γερμανία, Ελβετία και Γαλλία, και ένα live album που έχει γίνει ανάρπαστο, οι Imam Baildi επιστρέφουν για το καλοκαιρινό τους ταξίδι στην Ελλάδα και την Κύπρο με αφετηρία το θέατρο Πέτρας, στην Πετρούπολη, την Τρίτη 5 Ιουλίου.

Στα μπαγκάζια τους έχουν πάντα την αγαπημένη τους συνταγή, τη μίξη του παλαιού με το σύγχρονο, ένα "ανακάτεμα" αντίστοιχο με αυτό του πολίτικου πιάτου Imam Baildi. Μια μουσική συνταγή που σερβίρεται επί σκηνής με μια εθιστική ενέργεια, η οποία μετατρέπει την κάθε τους εμφάνιση σε μια ξεχωριστή εμπειρία, προσφέροντας στο κοινό άλλοτε ξέφρενες και άλλοτε ρομαντικές, νοσταλγικές στιγμές. Μια ενέργεια που παρέσυρε ακόμη και τη Μαίρη Λίντα, ένα βράδυ στο Γκάζι, να αφήσει για λίγο το φινετσάτο και χαρακτηριστικό λίκνισμά της, και να αρχίσει το χοροπηδητό εν μέσω αποθέωσης από το κοινό.



Όλα ξεκίνησαν στις αρχές του 2000, όταν τα αδέρφια Ορέστης (DJ) και Λύσανδρος(κρουστά) Φαληρέας είχαν την ιδέα να ξεκινήσουν ένα remix project με βάση ελληνικά τραγούδια των δεκαετιών του '30, του '40 και του '50. Το πρώτο άλμπουμ τους, το ομώνυμο “Imam Baildi”, κυκλοφόρησε το 2007. “Επιτέλους κάτι διαφορετικό”, σκέφτηκα με ικανοποίηση όταν άκουσα για πρώτη φορά το remix του “πόσο λυπάμαι”, του “η ζωή μας είναι λίγη” ή του “Πασατέμπο”. Και όπως αποδείχθηκε αυτό δεν ήταν μόνο δική μου αίσθηση... Τα χρόνια που ακολούθησαν οι Imam Baildi κατάφεραν να δημιουργήσουν μια “σχολή” στην ελληνική σκηνή.

Ταυτόχρονα, η παρέα διαρκώς μεγάλωνε και εξελίχθηκε σε μια πολυμελή μπάντα. Οι Imam Baildi πέρασαν από την εποχή του Dj Set στις εκρηκτικές εμφανίσεις με Dj, drums, σαξόφωνο – κλαρίνο, τρομπέτα, κιθάρα, μπουζούκι, τη φωνή και τη θεατρικότητα της Ρένας Μόρφη και την ενέργεια του ράπερ MC Yinka, κατά κόσμο Μανώλη Αφολάνια. Σήμερα έχουν στο ενεργητικό τους τρεις δίσκους, και ένα live album, αλλά και αμέτρητα χιλιόμετρα στο δρόμο, με συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό και συμμετοχές σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ, χτίζοντας μια ιδιαίτερη σχέση με το κοινό εντός και εκτός συνόρων.



Λίγο πριν ξεκινήσουν την καλοκαιρινή περιοδεία τους, ο Λύσανδρος και ο Ορέστης Φαληρέας μιλούν στο In2life.gr:

Πώς γεννήθηκε η ιδέα των Imam Baildi;
Ξεκινήσαμε γύρω στο 2000, δοκιμάζοντας να εντάξουμε μικρά δείγματα (samples, όπως αποκαλούνται στη μουσική) από παλιά ελληνικά κομμάτια εντός ενός νέου ηχητικού πλαισίου με τη βοήθεια διαφόρων τρόπων παραγωγής. Αυτό είναι κάτι που είχε γίνει πολύ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90 στο εξωτερικό, από παραγωγούς όπως ο DJ Shadow, o Moby, οι Tribe Called Quest και πολλοί άλλοι. Εμείς απλά σκεφτήκαμε να δοκιμάσουμε πώς αυτό θα ακουγόταν αν τα samples προέρχονταν απ΄το ελληνικό ρεπερτόριο της εποχής.

“Πειράζοντας” τραγούδια εμβληματικών δημιουργών, τολμήσατε κάτι που πολλοί ούτε που το σκέφτονταν και τελικά δημιουργήσατε ένα νέο ρεύμα στην ελληνική μουσική. Φοβηθήκατε ποτέ την αρνητική προδιάθεση μιας μερίδας του κοινού στα remix; Πόσο δύσκολο είναι να “αναμετράσαι” με συνθέτες όπως ο Τσιτσάνης, ο Χιώτης, ο Μητσάκης κ.α.
Πριν κυκλοφορήσει ο πρώτος δίσκος μας το 2007, είχαμε αρκετή ανησυχία για τυχόν αντιδράσεις. Ευτυχώς δεν επαληθεύτηκε, ήταν λίγοι εκείνοι που θεώρησαν αυτό που κάνουμε βέβηλο. Σχετικά με την "αναμέτρηση", πιστεύουμε ότι δεν είναι πολύ ακριβής ο όρος, μάλλον πρόκειται για μια συνάντηση, και αισθανόμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε την ευκαιρία να την πραγματοποιήσουμε.

Υπάρχει κάποιο remix που έχετε μετανιώσει που το κάνατε, κάποιο που σας παίδεψε πολύ και το παρατήσατε ή κάποιο που αποφύγατε να το πειράξετε; Τελικά “πειράζονται” τα πάντα; Πώς επιλέγετε ένα τραγούδι;
Δεν έχουμε μετανιώσει κανένα, και μας έχουν παιδέψει όλα όσα έχουμε κυκλοφορήσει. Δεν αποφεύφουμε να πειράξουμε κάτι αν μας έρθει η ιδέα, αλλά είμαστε έτοιμοι να αφήσουμε ένα remix στην άκρη αν δούμε τελικά ότι αυτό που είχαμε σκεφτεί δεν οδηγεί σε ένα αξιόλογο αποτέλεσμα. Αυτό είναι και η απάντηση στην ερώτηση αν όλα πειράζονται. Ναι, αρκεί αυτό που βγαίνει να έχει νόημα, να νιώθεις δηλαδή ότι έχεις προσδώσει κάτι.

Μέσα από τη δισκογραφία σας αποκαλύπτεται μια αδυναμία στο ρεμπέτικο και εν γένει στους ήχους της προπολεμικής και της πρώτης μεταπολεμικής περιόδου. Τι σημαίνει για σας το ρεμπέτικο και από που πηγάζει αυτή η σχέση σας με εκείνη την εποχή; Μπορεί κάποια στιγμή να ακούσουμε remix των Imam Baildi και από άλλες δεκαετίες ή από άλλα είδη;
Μας συγκινεί όχι μόνο το ρεμπέτικο, αλλά και τα ελαφρά τραγούδια της δεκαετίας του ’30 – ’40, και το λαϊκό τραγούδι ως τη δεκαετία του ’70. Οι στίχοι είναι ακριβείς και περιγράφουν καταστάσεις με τς οποίες μπορείς να ταυτιστείς, και η μουσική είναι λιτή και συγκεκριμένη. Αυτό δε σημαίνει ότι δε μας ενδιαφέρουν και άλλα είδη ή εποχές, και στον επόμενο δίσκο μάλλον θα έχουμε και μερικά remix από λίγο μεταγενέστερα τραγούδια.

Η μαγεία των Imam Baildi κρύβεται στο ανακάτεμα των ήχων, στη σύνδεση του παλιού με το καινούργιο. Όμως στο τρίτο σας album παρουσιάσατε για πρώτη φορά δύο τραγούδια, το “Σημείωμα” και “Οι Πόλεις”, με δικούς σας στίχους και μουσική. Όπως διάβασα μάλιστα το “Σημείωμα” ήρθε δεύτερο σε διαγωνισμό γερμανικού ραδιοφώνου για καλύτερο Global Pop τραγούδι. Το “Σημείωμα” και “οι Πόλεις” ήταν μόνο η αρχή; Σκέφτεστε ίσως ένα δίσκο χωρίς remix, εξ ολοκλήρου με δικά σας τραγούδια;
Σίγουρα ήταν μια πολύ τιμητική διάκριση, και μας χαροποίησε πολύ. Σχετικά με το αν θα κυκλοφορήσουμε ένα album μόνο με δικές μας συνθέσεις, αυτό δεν είναι κάτι που μπορούμε να προβλέψουμε, αλλά σίγουρα δεν είναι κάτι στο οποίο στοχεύουμε απαραίτητα. Όταν κάνουμε ένα remix ή μια διασκευή ξεκινάμε με μια ιδέα αλλαγής μιας υπάρχουσας ιδέας και προσπαθούμε να δούμε πώς μπορεί να γίνει κάτι διαφορετικό. Όταν γράφουμε ένα δικό μας κομμάτι πάλι ξεκινάμε με μια ιδέα και αφού πάρει μια αρχική μορφή την αφήνουμε στην άκρη και την αντιμετωπίζουμε σαν κάτι που έχει γραφτεί από κάποιον άλλον και εμείς αναλαμβάνουμε να του δώσυμε μια νέα υπόσταση. Συνεπώς και στις δύο περιπτώσεις αυτό που μας κινεί το ενδιαφέρον είναι η αλλαγή και ο πειραματισμός με ηχητικά πλαίσια και μεθόδους παραγωγής. Με βάση αυτό δεν ξέρουμε να απαντήσουμε αν κάποιος επόμενος δίσκος μας θα έχει εξ ολοκλήρου δικά μας κομμάτια. Το πιθανότερο είναι ότι θα συνεχίσει να μας ενδιαφέρει η αλλαγή και στις δύο συνθήκες.

Από τον Μάιο βρίσκεστε σε περιοδεία στο εξωτερικό. Γενικά είστε ένα συγκρότημα που έχει ανοιχτεί με επιτυχία σε Ευρώπη και Αμερική. Όμως πολλοί υποστηρίζουν πως ο ελληνικός στίχος περιορίζει σημαντικά τα όρια των Ελλήνων δημιουργών. Εσείς παίζετε remix παλιών ελληνικών τραγουδιών και έχετε ελληνικό στίχο. Πώς σας υποδέχεται το κοινό στο εξωτερικό; Μπορεί τελικά η ελληνική μουσική να έχει απήχηση εκτός συνόρων;
Στο εξωτερικό είναι αρκετά εξοικειωμένοι με την ιδέα της μίξης παλιών κομματιών με νέους ήχους και μεθόδους παραγωγής. Αυτό είναι κάτι το οποίο αναγνωρίζουν στη μουσική μας και σε συνδυασμό με τους στίχους και τις μελωδίες των παλιών κομματιών, με τα οποία φυσικά είναι λιγότερο εξοικειωμένοι δημιουργείται ένα έντονο ενδιαφέρον. Αυτό το εισπράττουμε από τις συζητήσεις ή τις ερωτήσεις στις συνεντεύξεις που κάνουμε, και κυρίως από τη μοναδική ενέργεια του κόσμου στις συναυλίες, που είναι πολύ εκδηλωτικός από την πρώτη στιγμή της συναυλίας.

Πρόσφατα κάναμε μια συνέντευξη στο Radio France, όπου υπάρχει ένα μεγάλο αρχείο με δίσκους βινυλίου ελληνικής μουσικής. Υπάρχει πολύ ενδιαφέρον, αλλά δυστυχώς στην Ελλάδα κυριαρχεί μια εσωστρέφεια και κατά συνέπεια είναι λίγοι οι καλλιτέχνες που ασχολούνται συστηματικά με την προώθηση της μουσικής στο ξένο κοινό. Κατά τη γνώμη μας δεν υπάρχει κανένας λόγος, γιατί υπάρχει πολύ ενδιαφέρον από τον έξω κόσμο. 



Μετά την περιοδεία σας στο εξωτερικό, επιστρέφετε στην Ελλάδα για μια καλοκαιρινή περιοδεία με τίτλο “Καλοκαίρι Ξανά”. Είναι αυτό το συναίσθημα της προσμονής και είναι γεγονός πως το καλοκαίρι ταιριάζει πολύ στους Imam Baildi. Ποιοι θα είναι οι καλοκαιρινοί σταθμοί σας και τι να περιμένουμε;
Κάθε φορά που ετοιμάζουμε το πρόγραμμα των καλοκαιρινών συναυλιών μας προσπαθούμε να μεταφερθούμε στην ατμόσφαιρα που δημιουργείται στις πανέμορφες αυτές βραδιές του καλοκαιριού. Για το θέατρο Πέτρας έχουμε ετοιμάσει ένα πρόγραμμα με γρήγορο ρυθμό που στόχο έχει στο τέλος της βραδιάς να δημιουργηθεί αυτό το συγκινητικό συναίσθημα που σε κάνει να νιώθεις ότι το κοινό και το συγκρότημα είναι μια χαρούμενη παρέα. Θα παίξουμε όλα τα κομμάτια που έχει αγαπήσει ο κόσμος, κάποιες επιλογές από τον καινούριο δίσκο της τραγουδίστριάς μας Ρένας Μόρφη με τον τίτλο Σούλη Ανατολή και καινούριες ιδέες που θα αποτελέσουν υλικό του επόμενου studio album μας. Επίσης, μερικά από τα κομμάτια που παίζουμε μόνο στις ζωντανές συναυλίες, και κάποια από τα τραγούδια που έχουμε καιρό να επισκεφτούμε και μας έλειψαν.

Οι σταθμοί του καλοκαιριού είναι πολλοί, και το καλύτερο είναι να επισκέπτεται ο κόσμος τις σελίδες μας στα social media και το site μας (imambaildi.com) όπου υπάρχουν όλες οι πληροφορίες.

Αναλυτικά, οι ημερομηνίες του καλοκαιρινού tour είναι οι ακόλουθες:

5 Ιουλίου Αθήνα - Θέατρο Πέτρας
7 Ιουλίου Λουτρά Αριδαίας - Φεστιβάλ Πόζαρ
9 Ιουλίου Treguier - Festival Beg Chopin (Γαλλία)
14 Ιουλίου Λίμνη Τριχονίδια, Αγρίνιο - Lake Party 2016
21 Ιουλίου Αγαθωπές Σύρος
23 Ιουλίου Επισκοπή, Ηράκλειο Κρήτης - Πάρκο Γ. Παναγιωτάκη
28 Ιουλίου Ζάκυνθος - Barrage
29 Ιουλίου Κύθηρα, Χώρα - Λύκειο Κυθήρων
1 Αυγούστου Μυτιλήνη - Κτήμα Οινοφόρος
6 Αυγούστου Επανομή Χαλκιδική - Ριβιέρα
8 Αυγούστου Σάμος, Ireon Music festival
11 Αυγούστου Λεμεσός, Ποταμός Γερμασόγειας - 1ο Φεστιβάλ Λεμεσού (Κύπρος)
12 Αυγούστου Πρωταράς – Παραλία Συκιάς (Κύπρος)
13 Αυγούστου Λίμνη Ζηρού, Φιλιππιάδα – Zero Festival
14 Αυγούστου Ρίζωμα Τρίκαλα – Δημοτικό Ριζώματος
17 Αυγούστου Αντίπαρος – Cine Oliaros
18 Αυγούστου Ικαρία, Ράχες – Argios
20 Αυγούστου Κιάτο – Αποθήκες ΑΣΟ
7 Σεπτεμβρίου Λευκωσία – Beer Festival (Κύπρος)
17 Σεπτεμβρίου Βεάκειο Θέατρο - Πειραιάς
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v