50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Γιατί σινεμά τώρα;

Χωρίς πλήρες ελληνικό τμήμα, λόγω του μποϋκοτάζ των Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη, αλλά με αφιερώματα στον βαλκανικό, τον ιαπωνικό και τον φιλιππινέζικο κινηματογράφο, το πενηντάχρονο πλέον Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ανοίγει πανηγυρικά (;) τις πύλες του στις 13 Νοεμβρίου.
50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Γιατί σινεμά τώρα;
του Λουκά Τσουκνίδα

Με το σύνθημα «Why Cinema Now?», οι δημιουργικοί εγκέφαλοι του ΦΚΘ επέλεξαν να συνδέσουν τον εορτασμό των 50 χρόνων της σπουδαίας αυτής ελληνικής διοργάνωσης. Αόριστο, στομφώδες και καταδικασμένο να γεμίσει με ανούσιες, αυτοαναφορικές απαντήσεις το σχετικό συλλεκτικό λεύκωμα, που θα καταδεικνύουν τον κοινωνικό ρόλο του σινεμά και την αυξανόμενη ανάγκη να εκφέρει πολιτικοκοινωνικό λόγο, μιας και ζούμε σε ιδιαίτερους καιρούς και ταραγμένους χρόνους. Πού αλλού μπορεί να στραφεί κανείς παρά σ' αυτή την κατ' εξοχήν λαϊκή τέχνη που ψυχαγωγεί και διαπαιδαγωγεί τις μάζες και... zzzzzzz! Σινεμά τώρα για τον ίδιο λόγο που κάναμε και χτες, προχτές, αντιπροχτές. Για τον ίδιο λόγο που θα κάνουμε αύριο, μεθαύριο και αντιμεθαύριο. Επειδή μπορούμε κι επειδή θέλουμε.

Βέβαια, στην Ελλάδα τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά. Πολλοί θέλουν, αλλά φαίνεται πως λίγοι μπορούν. Μια μεγάλη ομάδα ελληνών κινηματογραφιστών, λοιπόν, με το γλαφυρό σινεφίλ όνομα «Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη» αποφάσισαν να κάνουν τη δυσαρέσκειά τους, για όσα και όσους έχουν κρατήσει το ελληνικό σινεμά σε επίπεδα φιλότιμης προσπάθειας, αισθητή και να μποϋκοτάρουν τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητος. Το πρόβλημα είναι ότι κανείς δε δίνει δεκάρα για τα ΚΒΠ, οπότε έπρεπε να βρουν κάτι πιο τρανταχτό.

Η μπόρα πήρε την πανηγυρική 50ή διοργάνωση του ΦΚΘ, η οποία θα στερηθεί ενός πλήρους ελληνικού τμήματος. Εξαίρεση αποτελούν οι Κυριάκος Κατζουράκης (Μικρές Εξεγέρσεις) και Σταύρος Ιωάννου (Χορεύοντας στον Πάγο) που θα λάβουν μέρος στο Διεθνές Διαγωνιστικό, αλλά και οι «αυτόνομοι» Βασίλης Νεμέας (Άμα Δε Σε Θέλει), Δημήτρης Κολλάτος (Η Διαθήκη του Ιερέα Ιωάννη Μελλιέ), Ερρίκος Ανδρέου (Μοιραία Σχέση), Περικλής Χούρσογλου (Ο Διαχειριστής), Σοφία Παπαχρήστου (Μπιλόμπα) και Σταύρος Καπλανίδης (Η Καντίνα).

Φεύγοντας απ' τα δικά μας, όπως λεν και στις ειδήσεις, ας δούμε ποιοι θα είναι οι άνθρωποι που θα κρίνουν ποιος θα φύγει με το Χρυσό Αλέξανδρο. Πρόεδρος της φετινής επιτροπής είναι ο παλιός Πρόεδρος του ΦΚΘ και εθνικός σκηνοθέτης Θόδωρος Αγγελόπουλος. Δίπλα του οι παραγωγοί Εουχένιο Καβαγιέρο και Λίσι Μπέλες, η ηθοποιός Μιριάνα Καράνοβιτς κι οι σκηνοθέτες Λαβ Ντίαζ, Έιμος Πόου και Γκιόργκι Πάλφι. Την έναρξη του 50ού Φεστιβάλ θα κυρήξει στις 13 Νοέμβρη ο Φατίχ Ακίν με την προβολή της νέας του ταινίας, «Soul Kitchen», και μ' ένα DJ-set στο πρώτο πάρτι του δεκαημέρου.

Εκτός απ' τα μέλη της κριτικής επιτροπής και τον Ακίν, η λίστα των εκλεκτών καλεσμένων του Φεστιβάλ περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τους τιμώμενους Βέρνερ Χέρτσογκ (Μεγάλο αφιέρωμα με 53 ταινίες), Γκόραν Πασκαλίεβιτς (Αφιέρωμα, «Ματιές στα Βαλκάνια») και Τζέρεμι Τόμας (Μίνι αφιέρωμα), καθώς και τους Κότζι Γουακαμάτσου (Αφιέρωμα στις ιαπωνικές ταινίες Pink Eigu, «Ημέρες Αμεξαρτησίας»), Τζέιν Μπίρκιν (Συναυλία) και Αλεξάντερ Ντεπλά (Συναυλία). Κάποιοι απ' αυτούς θα δώσουν και τις καθιερωμένες πρωινές διαλέξεις (masterclass) και θα παρευρεθούν σε προβολές ταινιών σχετικών με το έργο τους.

Απ' τους πάρα πολλούς καινούργιους τίτλους που περιλαμβάνει το φετινό πρόγραμμα και τα επί μέρους τμήματά του ξεχωρίζουν, με μια γρήγορη ματιά, οι νέες ταινίες των Ζακ Ριβέτ (Around a Small Mountain), Μάικλ Μουρ (Capitalism: A Love Story), Πατρίς Σερό (Persécution), Παρκ Τσαν-γουκ (Thirst), Μπονγκ Τζουν-χο (Mother), Μπρυνό Ντιμόν (Hadewijch), Αλεξέι Μπαλαμπάνοφ (Morphia), Γκιόργκι Πάλφι (I’m not Your Friend), Χιροκάζου Κόρε-Έντα (Air Doll), Κορνέλιου Πορουμπόιου (Police, Adjective) και Μπριγιάντε Μεντόζα (Kinatay).

Όσο για τ' αφιερώματα, εκτός απ' αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω, υπάρχει κι εκείνο του τμήματος «Ημέρες Ανεξαρτησίας» στον ανερχόμενο φιλιππινέζικο κινηματογράφο με 14 χαρακτηριστικές επιλογές, ανάμεσά τους και ταινίες του μέλους της κριτικής επιτροπής, Λαβ Ντίαζ. Το εξουθενωτικό αφιέρωμα για φέτος, είναι προφανώς η αναδρομή στη δουλειά του Βέρνερ Χέρτσογκ, που για να την απολαύσει κάποιος ολόκληρη πρέπει να θυσιάσει το υπόλοιπο φεστιβάλ.

Γνώμη μου είναι ότι τέτοιου είδους γιγάντιες επιχειρήσεις είναι βάρος αχρείαστο σε ένα τέτοιο δεκαήμερο. Εφόσον το ΦΚΘ διοργανώνει αφιερώματα στο Ολύμπιον κατά τη διάρκεια όλου του έτους, θα μπορούσε κάθε χρόνο να τρέχει μια μεγάλη αναδρομή για να μπορούν οι ενδιαφερόμενοι (ανάμεσά τους κι οι φοιτητές της Σχολής Κινηματογράφου που έχει έδρα την πόλη) να την παρακολουθήσουν πραγματικά και ανταποδοτικά. Παρ' όλ' αυτά, αξίζει κάποιος να χαρίσει το 1/3 των ωρών πτήσης του στον μεγάλο αυτό σκηνοθέτη για μια ενδεικτική έστω γνωριμία με το έργο του.

Όπως πάντα, το Φεστιβάλ και φέτος περιλαμβάνει τμήματα για τον πειραματικό και τον ψηφιακό κινηματογράφο, την κινηματογραφική αγορά που αποτελεί και μέρος της αποστολής του, ενώ διοργανώνει πολλές παράλληλες εκδηλώσεις, συναυλίες, εκθέσεις και συζητήσεις. Το φετινό πανηγύρι θα κλείσει με την απονομή των Αλέξανδρων και την προβολή της τελευταίας ταινίας του αειθαλή 87χρονου Αλέν Ρενέ, «Wild Grass».

Καλό ταξίδι στους επισκέπτες και καλές προβολές σε όλους!
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v